יום שלישי, 9 במאי 2023

החיים הבלתי נראים של אדי לה רו - ו.א.שוואב


The invisible life of Eddie Larue - V. E. Schwab
מאנגלית: כנרת היגינס-דוידי
הוצאת אופוס 2022, 574 עמודים

הספר הזה תורגם ל-30 שפות ואני שמתי לכם פה רק חלק מהכריכות בעולם. עימכם הסליחה. חלק מהכריכות דומות מאד לזו שלנו. אבל אלה שכן הנחתי כאן לפתחכם נשאו חן בעיני מאד. חוץ מהכריכות היפות, אנשים בעולם ציירו תמונות יפהפיות בהשראת הספר וחלקן יפות להלל. זהו ספר פנטסטי תרתי משמע. הוא גם מטייל בעולמות שונים, לא אלה שבאים מעולם היום יום שלנו. הוא גם יפה בתיאורים שבו ובעלילה המיוחדת. הגיבורה פועלת ממקום פמיניסטי מה שמחבר אותה לימינו אלה. הסביבה שבה היא חיה משתנה עם ההיסטוריה לאורך שלוש מאות שנים, אבל אדלין  (אדי) לה רו, גיבורת הספר הזה, אינה מתכופפת מול רצון הגברים שהיא חוברת אליהם אלא רק כשהיא בוחרת בכך. היא אינה בוחלת בגניבה ואף בשימוש בגופה כשהנסיבות מתאימות לה לכך.
"אומנם האלים הקדומים נשגבים, אבל הם אינם מיטיבים ואינם רחומים. הם הפכפכים ובלתי יציבים כאור הירח על המים או כצללים בסערה. אם את מוכרחה לפנות אליהם, הישמרי: היזהרי במשאלותייך. והיי מוכנה לשלם את המחיר. ולא משנה עד כמה נואש או מפחיד מצבך, לעולם (ההדגשה במקור) אל תתפללי לאלים שעונים אחרי רדת החשיכה. אסטל מגריט 1642-1719" עמ' 8
אסטל מגריט היתה דמות חזקה ועצמאית, מעין מכשפה אהובה, ודומיננטית מאד בילדותה והתבגרותה של אדי לה רו. הילדה התנהלה לאור עצותיה החכמות. אך ברגע של חולשה התפללה לאל החושך, (שטן?) לוק, ועשתה איתו עסקה פאוסטית. היא תזכה בחיי נצח אבל במחיר היותה נשכחת ונעלמת. הוריה אינם מזהים אותה עוד. אנשים שהיא פוגשת, מתחברים אל הכריזמה והיופי שלה אך אינם זוכרים אותה. היא אינה מותירה שום זכר אצל רואיה אך מי שהיא פוגשת מזהה בה משהו מיוחד. אמנים מציירים אותה, מוסיקה נכתבת בהשראתה. אבל היא נשכחת מיד. 
..." וכשסיימה, היא הסתכלה על השדה סביבה, שעכשיו היה מכוסה בעקבות וסימנים, והתאבלה על סופו. למחרת, שכבת הכפור נשברה, והקרח נמס, וזאת היתה הפעם האחרונה שהיא שיחקה בשלג. עד עכשיו. עכשיו צעדיה מועכים את השלג המושלם, שנסגר מייד בחזרה. עכשיו, היא מעבירה את אצבעותיה על הגבעות העדינות, והן מתיישרות. עכשיו היא משחקת בשדה, ולא משאירה סימן." עמ' 463
המון חשבתי על זה. על כמה שכל אחד מאיתנו ממש רוצה להשאיר משהו שיזכרו, להותיר איזה שהוא חותם. וחלילה לא להישכח, גם לא לאחר זמן רב.
ואז היא פוגשת את הנרי, בעל החנות לספרים משומשים, והוא זוכר אותה. זוכר שגנבה ספר מהחנות שלו. וזה משנה הכל. 
איך יגיב על כך לוק, החי בחושך ומתגנב אליה פעם בפעם ודורש ממנה להיכנע? בכל נקודת זמן בין עכשיו - שנת 2014 בניו יורק, לבין כל אחת מנקודות הזמן והמקום בעבר, החל מסוף המאה ה-17, אדלין צריכה לבחור. לקבל החלטות מהותיות. לעיתים היא מתמודדת עם קור ועם רעב קיצוני ולעיתים עם נוחיות מסנוורת. נושא הבחירה מוצג כאן כך, שכשאנחנו מסתכלים פנימה על ההתנהלויות שלנו, גם אנחנו מתחבטים בסוגים שונים של בחירה, שלכל אחד מהם יש מחיר ועלינו לבחור אם לשלמו ולקבל את מה שרצינו. וכמה עלינו להיות זהירים במשאלות שלנו. בהחלט גורם לחשיבה פנימית עמוקה. 
זהו ספר עב כרס ואולי ניתן היה להדק אותו מעט, אבל כשנכנסים לעולם האפלולי הזה, ולדמות המרתקת של אדי לה רו, וכן, גם לדמותו המיוחדת של לוק, קשה מאד להינתק ממנו. אהבתי גם את תיאור היחסים הבין אישיים שבין האנשים השונים בספר, ואת הכתיבה השוטפת. בקבוצת קריאה שאני חברה בה המליצו לי עליו. תחילה הסתייגתי, כי אני פחות מתחברת לסוגה הזו, אבל, מה אומר לכם? נכבשתי בקסמו, ואני ממליצה עליו בחום לכולכם.


  

  

  

  

  

  





 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה