יום שישי, 8 באפריל 2022

פורעת חוק - אנה נורת'


Autlawed - Anna North
מאנגלית: דנה טל
ידיעות אחרונות ספרי חמד, 2021, 288 עמ' כולל דבר המתרגמת

למתרגמת של הספר הזה היה ודאי ממש לא קל איתו. המילה YOU באנגלית יכולה להיות בעברית גם אתה, וגם את, אתם ואתן, וכל זה צריך להיות מותאם לסיפור שיש בו נשים שמתחפשות לגברים וההיפך. 
לפנינו מערבון חמוד עם כל האינצ'לדה: אקדחים ורובים, גברים קשוחים ונשים חלשות (לפחות זמנית), רעים מאד וטובים מאד שהם גם צודקים תמיד ומוסריים. הגיבורה, איידה, היתה בת 17 כשנישאה לבחור יפה שתמיד אהבה, ומיד התמסרה לתפקידה כרעיה ואם עתידית. איידה היא ביתה של מיילדת ומרפאה וכבר מילאה תפקיד חשוב בעזרה לאימה, גם בלידות וגם בטיפול באחותה התינוקת, כשאימה חלתה ולא הייתה מסוגלת לתפקד. אלא שעניין האימהות לא עבד כמתוכנן אצלה. מדובר על סוף המאה ה-19. נשים הוכרזו כמכשפות על פשעים פעוטים. אם לא הרו תוך זמן סביר מיום הנישואים, הוכרזו כמכשפות. נתלו בהן האשמות כבדות כשבסביבתן קרו מקרים לא מובנים לילדים ומבוגרים. הפיתרון המתבקש אז היה תליה או סקילה. כשהיה ברור שאיידה לא מתעברת - חייה הועמדו בסכנה ואימה מעבירה אותה בחשאי למנזר. אבל איידה הסקרנית לא מוכנה להתפשר על חיי נזירה והיא מחפשת תשובה לעקרותה ועקרות נשית בכלל. בעזרת אם המנזר היא נודדת וחוברת לקבוצה סודית ומתבודדת של נשים עקרות בראשותו של "הילד" שהוא דמות אניגמטית וכריזמטית המנהיגה אותן. 
הקבוצה הידועה לשמצה מתנהלת כמו בוקרים במערבונים המוכרים לנו. בנות הקבוצה מנהלות אורח חיים סגור ושודדות כסף תוך שימוש ברובים ואקדחים ללא רחם. חייה של איידה עומדים לא פעם על פי תהום אך היא נאמנה לחלומה להגיע למרפאתה של מומחית לעקרות, כדי לדעת מה גרם לה ולנשים אחרות לא להרות. הסיפור הסית אותי למערבונים של פעם, כולל מלחמת אקדחים, שריפים ופושעים, "רעים וטובים" ואני חייבת לומר שנהניתי מאד מהקריאה. לפעמים זה נחמד כשכל החוקים מובנים, גם אם הם מושתתים על הבלים, וההשלכות ברורות מראש. זה יכול לייצר סיפור חביב ונעים לקריאה.
זהו סיפור קליל, עם מעט מתח, לא גבוה מדי, הייתי מגדירה אותו כספר טיסות מהנה.

  

  





 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה