חפש בבלוג זה

יום שישי, 21 ביוני 2019

גן ההרדופים - רוזה וֶנטרֶלָה


גן ההרדופים - רוזה ונטרלה
Il Giardino degli Oleandri - Rosa Ventrella
מאיטלקית: ארנו בר
הוצאת שוקן 2019, 245 עמודים


אם יש הצגת ספר מקסימה בעולם, הרי היא פה לפניכם. נכון?
אני בת למשפחה קטנה, שני אחים היו לי, ומעולם לא חוויתי את מה שחוו חברותי שיש להן אחיות. זה מורכב, אני שומעת, ובכל זאת, כמה הייתי רוצה אחות. אין לי ניסיון מיד ראשונה על העניין הזה, ואני מצטערת על כך לעיתים מזומנות. 
עם הספר הזה הגענו לממלכה של נשים. בראשה יש את המלכה האם, ששמה הוא אניטה, אך נקראת בספר מרג'ואלה, מכשפה. היא יודעת להרגיע תינוקות ולנבא מה ייוולד למי, היא יודעת לרפא מחלות וללחוש לחשים נגד כל מיני מרעין בישין. יש לה שלוש בנות שהמספרת היא הצעירה שבהן. רוזטה היפה, שנחטפת ונאלצת להינשא, קורנליה האמצעית, הפחות אהובה, והקטנה, שהיא המספרת, דיאמנטה, שיש לה תלתלים פרועים ומכאן גם נגזר אופייה המרדני. כן יש גם בנים בסיפור הזה, אבל אין יותר מידי התייחסות אליהם, ולא בגללם התכנסנו הערב. אמנם, בל נטעה, הגברים בהחלט יכולים להשפיע ואף משפיעים על חייהן של הנשים, לרעה או לטובה, אך מקומם בסיפור מינורי.
"בתמונה הזאת התבטא אופייה של המשפחה המטריארכלית הגדולה, שבה שימשה מרג'אלה עמוד התווך. הגברים תפקדו תמיד כניצבים, ותו לא." עמ' 227

בואו ניכנס רגע למטבח האיטלקי. אני לא שומעת פה התנגדויות, מה? פה, במטבח שבספר תוכלו לטעום מטעמים איטלקיים מוכנים בדייקנות וקפדנות תחת שרביטה של מרג'ואלה. אולי מכינים היום פסטה אורֶקייֶטָה, מי בעזרת מזלג ומי באצבעות? מאפי ריקוטה? אולי ממתקים לחג המולד ספוגים בדבש? שימו לב לדינמיקה בין האם לכל אחת מהבנות. אף אחת מהן לא זוכה לתשבחות, וכל אחת מהן זוכה גם זוכה לביקורת. אין הנחות פה. כל מה שמכינים כאן במטבח צריך להיות מושלם. גם השכנה הזאת וגם האחרת (הנקראות כולן קומארה - סנדקית) יפיצו את המידע בחדווה, אם חלילה תהיה כאן איזו שהיא פשלה. 
"הכנתי מנה שהיא אהבה - חביתיות ברוטב עם מרווה וגבינת פקורינו - כמו לפני שנים." עמ' 234

זהו סיפור של משפחה מורחבת, המתגוררת בדרום איטליה. תקראו לזה שכונה או עיר קטנה בה כולם מכירים את כולם ולכולם יש דעה נחרצת (ומושמעת!) על כולם. כל אחת מהנשים במשפחה היא מיוחדת ומעניינת, והחלק הנחמד והמעניין פה בעיקר הוא האינטראקציה ביניהן. יש כאן התייחסות למלחמה, לאבא החתיך והמחוזר על ידי נשים, לאח אחד פחות מוצלח, ויש סיפורי אהבה, לכל אחת מהן סיפור אהבה מיוחד לה. 
הספר לוקה פה ושם בחזרות, ספר ביכורים, אתם יודעים, ובהתחלה היה קצת קשה להתניע אותו, אבל משנכנסתי אליו - מאד נהניתי. 
לפי הכתוב על הכריכה האחורית יש 17 מדינות שקנו אותו. אני מצאתי רק מעט כריכות הפעם, ועמכם הסליחה. 

     

   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה