חפש בבלוג זה

יום רביעי, 8 בינואר 2020

זוהר כמו גן עדן - סוזן מייסנר






As Bright as Heaven - Susan Missner
מאנגלית: דורית בריל-פולק
הוצאת מודן 2020, 434 עמודים

כשראיתי שתורגם ספר נוסף של סוזן מייסנר, היה לי די ברור שארצה לקרוא אותו מכיוון שהספר הקודם שלה שקראתי נקרא ביעף וזה בהחלט התאים לי עכשיו. זו לא ספרות מופת אבל הספר מעניין מאד ואף סוחף ברובו. הוא מתניע לאט, והרבע הראשון שלו דרש שכנוע עצמי שזה הולך להשתפר, אבל אכן, כך היה. 
אקצר בעלילה, את זה תוכלו לקרוא בתקציר בגב הספר וגם בסקירות רבות שנכתבו עליו. גם בעולם הגדול הוא זכה ללא מעט התייחסות. כולן, אגב, העניקו לו בין ארבעה לחמישה כוכבים (Goodreads). 
זהו סיפור על משפחת ברייט - אב, אם, שלוש בנות ותינוק, בתקופת מלחמת העולם הראשונה ולאחריה. לאחר מוות פתאומי של התינוק, והזמנה מצידו של דודו הערירי של האב, מגיעה המשפחה לפילדלפיה, ומשתכנת בביתו של הדוד. הדוד הוא קברן מהסוג שגם מכין את המתים למעבר לעולם הבא (תסרוקת, איפור, בגדי חמודות) וגם דואג לקבורתם, ואבי המשפחה אמור לרשת אותו בבוא העת. אם המשפחה, פולין, נכנסת גם היא לעסקי הקברנות והבת האמצעית - מגי - משתתפת אף היא, לבקשתה, בעבודה הזו. הבת הקטנה, וילה, עסוקה בעצמה ובענייניה (הדמות היותר אותנטית בעיני) והבת הגדולה שוקדת על לימודיה. 
האב מתגייס והמשפחה מתמודדת עם השפעת הספרדית שמפילה חללים רבים בסביבתם. מכאן העלילה מתחילה להתרומם ולכן פה אני מפסיקה לדווח לכם. 
הספר בהחלט ירתק אתכם אליו. למדתי הרבה על השפעת הספרדית בתקופה שבה לא היו חיסונים לה, ומי שחלה, כמעט תמיד גם שילם בחייו. מזכיר את המצורעים של פעם. אנשים התלבטו והתחבטו אם לעזור לחוליהם תוך סיכון חייהם שלהם. גופות נערמו ונקברו לפעמים בקברי אחים. ילדים התייתמו. הדבר הטוב ביותר שיכולת לעשות למען עצמך הוא מסיכה על הפנים, וגם זה לא תמיד עזר. 
יש בספר גם נישות מעניינות אחרות, כמו הסיפור של מגי, שעשתה מעשה מתוך הישמעות לתחושת בטן, מעשה שהשפיע על המשפחה עד לסוף הספר. יש גם סיפורי אהבה, כמובן. 
הספר לא חף מטעויות הגהה פה ושם, אני השתדלתי לדלג מעליהן בקלילות. ספר לא עמוק, אבל סוחף בהחלט ומומלץ בשל כך.
הנה שלוש הוצאות נוספות מלבד של מודן. מאד התפלאתי שלא תורגמו יותר. 

      


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה