חפש בבלוג זה

יום רביעי, 12 ביולי 2023

את עוד תתחרטי על זה - נועה שלו

You will regret it - Noa Shalev
הוצאת כנרת זמורה דביר 2023, 315 עמודים


יש לי ליד המיטה ובאייפד ערימה של ספרים, רובם חדשים ומסקרנים שמחכים לי, ותהיתי למה הספר הזה הזמין אותי אליו קודם. אולי זו הכריכה - גם הציור וגם הצבעים הנעימים - ואולי, וכנראה בעיקר, מפני שהתחלתי לקרוא כמה משפטים, אתם יודעים איך זה, רק להכיר מי עומד מולי, ואז כבר הבנתי שמדובר בעוד אחד מאלה הבלתי עזיבים.

אבישג פישמן היא סוכנת מוסד שנמצאת במשימה בחו"ל עם חבר לצוות, גל וייס שמו, שגם מתחרה מולה על מיקום בקידום האישי. שניהם בסיכון, אלא שהיא נשואה ומנסה ללא הצלחה להיכנס להיריון, והוא מסתיר סוד שמפריע לו להצליח במבחני פוליגרף במוסד. מלבד שני אלה, שעליהם בנוי עיקר הסיפור יש דמויות נוספות, מן הסתם. הורים, חברים, ופינטו, חברו של אחיה המת של פישמן, וגם הממונה עליה ועל וייס במוסד. כל הדמויות כתובות מצויין.

הדמויות הישראליות מאד בספר הזה לא נמצאות בארסנל הדמויות הספרותיות המוכרות לי. למרות שלא הייתי מעולם במקומות שלהם, הרגשתי שותפה להתחבטות שחוותה פישמן, גם לזה של וייס. התלבטות היא חלק מהיום יום של כולנו, גם אם לא מדובר בשאלות של חיים ומוות. האם הייתי יודעת לאלתר במצבי קיצון? לא בטוחה בזה בכלל. האם ההחלטות שקיבלתי נכונות תמיד? נו, באמת... לעיתים קרובות נשארים עם תחושה של החמצה או חרטה, אפילו אשמה. מוכר?

"אני רצינית," היא מזדקפת, "אתה מפחד שיחשדו ששכבת את דרכך לקידום? אתה חושש שירמזו שאין לך את היכולות המקצועיות כמו לשאר? שיצוותו אותך בעיקר במצבים שצריך בת זוג שתַתמִים את המבצע? שיגידו שאתה כבר לא קוואליפייד כי גדל לך הישבן? שיבקשו ממך לארגן את ערבי הצוות ולהביא קפה לשבתאי ולהזמין פיצה כשעושים לילה לבן? שישאלו אותך מה תעשה כשיהיו לך ילדים? ואיך עוד אין לך ילדים? וכמה ילדים אתה רוצה?" עמ' 210

"יש אנשים כאלה, שתמיד יודעים מה נכון, במין ודאות מוחלטת, והולכים עם ההחלטה שלהם ולא משנה מה קורה בדרך, אי אפשר לערער אותם. ואני? אותי תמיד אפשר לערער. אני תמיד מערערת אותי. " עמ' 243

 מה שקרה לי פה, באופן מפתיע מבחינתי, הוא שהספר הזה פתח לי צוהר לעולם לא מוכר בתוך העולם המאד ישראלי שלי. וזה מעניין וחדש, וגם רהוט וקולח. הספר נבלע באחת. 
מאד ממליצה.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה