חפש בבלוג זה

יום שלישי, 28 ביולי 2020

העזרה - קתרין סטוקס


העזרה - קתרין סטוקס
The Help - Kathryn Stoclett
מאנגלית: נורית לוינסון
הוצאת מודן 2010, 477 עמודים כולל תודות ונספח של המחברת

אז אתם רוצים להגיד לי שקראתם את זה? אבל אם כן, תודו שאתם שמחים שאני מזכירה לכם את הספר הנהדר הזה. אני גם משוכנעת שמי שראה את הסרט  (שמובא כאן בשלמותו, אגב) - גם הוא יישמח להיזכר. אז הנה. שמחתי לעזור.
אני מסתכלת על מדפי הספרייה שלי ופתאום קפץ הספר הזה והזכיר לי שלא דיברנו עליו, אתם ואני. וזה חבל. 
בכמה מילים על העלילה, כמובן, ללא ספוילרים:
בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת מתחילות להישאל שאלות על גזענות כלפי שחורים ועל מקומם של העבדים והשפחות בחברה האמריקאית. סקיטר היא ילדה שבגרה מעט, והיא כותבת ספר על חייהן של השפחות השחורות בסביבתה הקרובה. היא מנהלת מאבק כתוב לשיפור חייהן, מנסה לזעוק את כאבם, והיא צריכה את שיתוף הפעולה שלהן. אבל הן חוששות. ויש להן סיבה טובה מאד לחשש הזה. 
אייבלין  ומיני הן שפחות. הראשונה, אם שכולה כאובה המגדלת את ילדי הלבנים, מנקה ומבשלת בביתם, והיא אם בית אהובה ומפוחדת. השניה היא שפחה שנונה ומפולפלת שלשונה ומעשיה גרמו לה לכך שהיא נאלצת להסתתר מפני מעסיקתה. 
סיפורי חייהם של השחורים ומאבקם לשמור על אנושיות ומוסר בסביבה כל כך לא הגיונית, קצת לפני מרטין לותר קינג, מתוארים כאן כך, שמרגע שהתחלתם לקרוא לא תוכלו להיפרד מהספר, ומהדמויות האהובות בו.
מאבקה של מיס סקיטר להוציא את דברם לאור, למרות התנגדות המבוגרים הלבנים בדרום, וניסיונם של האחרונים להכשיל את פרסום הדברים - מאיר באור חזק וקשה את העבדות, את חוסר הצדק והניוון המוסרי הנכתבת ממנה. 
נסתפק בזה. ממילא, קצרה ידי מלתאר לכם עד כמה הספר הזה קסם לי. עד כמה משהתחלתם אותו לא תוכלו להניח לו, ועד כמה ימלא אתכם ברגש. אני אניח לכם להיווכח בכך בעצמכם.


      

     

    


      

   



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה