חפש בבלוג זה

יום שישי, 3 ביוני 2022

ספר החרקים הגדול - יובל זומר

 


The big book of bugs - Yuval Zommer
הוצאת שוקן לילדים, 2022, 63 עמודים

העיסוק בחיות ממלא את ימיו ושעותיו של נדבי. הוא בוחן וחוקר וצובר ידע רב שמפתיע את כולנו לעיתים קרובות. הוצאת שוקן פרסמה עוד אחד מהאלבומים הנהדרים שהוא אוצר בליבו, אך הפעם היה כאן אתגר שהיה עליו להתמודד איתו. נדבי פוחד מעכבישים. רציתי להביא אליו את הספר הזה כדי שאולי, מתוך היכרות וידע - יחשוש פחות. ואתם יודעים מה? גם אני מעדיפה לדעת יותר ממה צריך להיזהר ומה דווקא יפה בעולם הזה של הקטנים, שחלקו צבעוני וקסום וחלקו כהה ומסתורי ואף מסוכן, ויש בין היצורים הקטנים האלה אפילו כאלה שהם גם וגם.
אז מה שלמדנו מהאלבום היפהפה הזה:
לא כל היצורים הקטנים האלה הם באמת חרקים. חרקים הם רק אלה הבנויים משלושה חלקים שהם: ראש, חזה ובטן. לפעמים יש להם שתיים או ארבע כנפיים, הם תמיד בעלי שש רגלים - לא יותר, לא פחות - ומחושים. 
חיפושיות הן משפחה של חרקים שבוקעים מביצים כזחלים, הם הופכים לגולם ומגיחים ממנו כחיפושית בוגרת. המושיות, מה שאנחנו קוראים פרת משה רבנו (או בלשונה של תמרי: רבת מושינו) מקושטות בד"כ בנקודות - 0-12 כאלה והן אוכלות כנימות ועוזרות בכך לחקלאות. 
פרפרים עוברים מפרח לפרח ומאביקים אותם. יש להם מחושים וחדק ארוך שבעזרתו הם מוצצים צוף. גם הם מתפתחים במחזוריות של ביצה-זחל-גולם-פרפר.
נמלים מעבירות מסרים ביניהן בעזרת המחושים שלהן. 
פרקים מיוחדים ומעניינים מוקדשים לדבורים, חרקי הלילה והטרמיטים. תמצאו כאן תשובה לשאלות כמו: למה הזבובים מזמזמים סביב האוכל, כמה רגליים יש לנדלים, למה הצרצר מצרצר ואיך זה עובד אצלו, למה גמלי שלמה נקראים כך ועוד. ואז מגיעים לחלק שדן בעכבישים. פה ניקח אתנחתא קלה ואז נמשיך.
נגיע אל החרקים שיש לנו בבית וננסה להבין למה הם פה, וגם נלמד איך החרקים בכל זאת עוזרים לנו.

זהו אלבום יפהפה, כמו כל האלבומים החגיגיים של שוקן לילדים, והוא בהחלט יכול לשמש כמתנה לחג המתקרב.
לבד מהציורים המקסימים וההסברים המרתקים, יש בכל זוג עמודים חידת חקר לילדים, מה שמגביר את תחושת הגילוי והסקרנות בקריאת הספר. אין צורך להילחץ, בסוף יש גם תשובות. 
אלבום מקסים שיצא במקור בבריטניה הגדולה ומשם הגיע אלינו אבל כמו שתראו כאן, גם לארצות רבות אחרות.
  

    


  












אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה