חפש בבלוג זה

יום רביעי, 3 במרץ 2021

הכוכב הכחול - ליסה סטיוארט-שארפ ואמילי דאב


Blue Planet II - Leisa Stewart-Sharpe and Emily Dove

מאנגלית: אורה דנקנר

ייעוץ מדעי: פרופ' מיכה אילן מאוניברסיטת תל-אביב

הוצאת שוקן לילדים, 2021


זהו ספר לילדים ולגדולים, המבוסס על הסדרה הנהדרת של ה- BBC עם סֶר דייויד אטנבורו, שמכיל כל כך הרבה יופי, שרציתי לשתף אתכם בו. 

אנחנו חיים בכוכב שרובו הגדול (71%) הוא מים, אבל אנחנו יודעים מעט מאד על החלק האוקייני והימי שלו. זוהי הזדמנות מופלאה להכיר אותו קצת יותר. זה מתחיל בסיפור על אף של כריש שנצמד למצלמה של חוקר ימי. זה קרה בים סוף, כן, ממש פה ליד. מכאן הפלגנו ביחד עם צוללנים שהראו לנו את שלל היצורים ומשפחותיהם בעומקים ימיים שונים, וברמות שונות של אור, מזון וחמצן. 

איך מתמודדים דיירי האוקיינוס במקומות שאין בהם אור, למשל? יש דגים עם עיניים גדולות יותר, יש אחרים שיש להם איברים מוארים. מה עושים היצורים השונים (בעלי חיים וצמחים בדרגות שונות בשושלת המזון) כדי להתקיים, למצוא מזון, להתרבות...? מי מהדיירים בים מתקרב אל החופים בהם גם אנחנו נמצאים ומי מהם מעמיק ועד כמה. 

על כל זה ועוד תוכלו ללמוד מהאלבום המדהים הזה, שמלבד היותו פרי מחקר מעמיק ומחכים, הוא גם מלווה בסיפורים מרתקים שכיף לקרוא עם הצעירים שלנו או בלעדיהם. המון מידע מעניין, איורים מרהיבים והסברים מאירי עיניים.

לקראת סוף הספר מוקדש פרק אחד לסכנות המזדמנות למי שחי בים. עד כמה אנחנו מסַכּנים, לפעמים בחוסר תשומת לב, את האוקיינוסים. האם נוכל לתרום לאיכות החיים באקיינוסים, הנפגעים מהתחממות מי הים, מהזיהום המתגבר ומדיג מוגזם? פרק נוסף מוקדש לאנשים המקדישים את חייהם למחקר ולהגנה על האוקיינוסים. באילו כלים משתמשים אנשים אלה כדי ללמוד ולהגן. מה יכולים אנחנו בכלים שבידינו לעשות לטובת העניין הזה? רמז - לא מעט.

מומלץ מאד. 

כאן תוכלו לראות חלק קטן מהסרט עליו מבוסס הספר הזה.

 




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה