חפש בבלוג זה

יום שישי, 26 במרץ 2021

המסע של צילקה - הת'ר מוריס


Cilka's Journey - Heather Morris
מאנגלית: דקלה פרידמן
הוצאת שוקן, 2021, 359 עמודים כולל מידע נוסף, תודות ומפה.

צציליה "צילקה" קליין הגיעה לאושוויץ בירקנאו כשהיתה ילדה בת 16. ילדה יפה. מפקד המחנה מפריד אותה בשל כך משאר האסירות ויש לזה מחיר כבד. ההטבות שקיבלה גרמו לה להיות שנואה ומוקצה מחמת מיאוס על ידי האסירים האחרים. היא שימשה כסוג של קאפו ונאלצה גם ללוות את אימה אל המשאית שהובילה אותה אל מותה. 
עם שחרור המחנה על ידי הרוסים הוגדשה עוד יותר סאת ייסוריה. היא הואשמה בזה ששכבה עם נאצים ונאסרה כמשתפת פעולה עימם בגולאג וֶורקוטה, מקום שבו גם בקיץ האדמה קפואה. 
בין האסירות מתפתחים יחסים קרובים יותר ופחות, תלויים בצורך לשרוד ולשמור עד כמה שניתן על צלם אנוש. צילקה פוחדת מגילוי הַהַאֲשמה שהביאה אותה למחנה הזה. היא מתגלה כיעילה בטיפול בחולים ופצועים ומועברת למרפאה, שם היא מצד אחד מתקדמת ולומדת, ומצליחה לשפר במעט - ע"י הגנבת אוכל ותרופות - את חיי שותפותיה לבלוק, ומצד שני היא שוב מושא לקנאה וגם לסחטנות. כל הנשים בבלוק נתונות להתקפות אונס על ידי אסירים "בכירים". צילקה היפה "זוכה" לאסיר קבוע שאונס אותה אך גם שומר שלא תיאנס על ידי אחרים. היא אינה מתנגדת ומנסה לשמור על שפיות. מדי פעם נזרק בסיפור זרקור שחוזר אל אושוויץ ומגלה דברים נוספים שעברו על צילקה במחנה ההשמדה. במרפאה היא זוכה להערכה רבה על מקצועיותה ומסירותה לחולים והפצועים והיא מקודמת לתפקידים משמעותיים וגורליים יותר, למאושפזים ולה עצמה. כך, למשל, היא מטפלת בְּבִיתו של מפקד המחנה. היא פוגשת רופאה שעוזרת לה ככל יכולתה. כאן מתגלים גם רגעי חמלה ואנושיות בתוך הכאוס האכזרי מסביב. 
זהו סיפור הישרדות שסוּפר למחברת הספר על ידי לאלי סוקולוב הזכור מהמקעקע מאושוויץ. את רוב המידע שבספר שאבה הת'ר מוריס מדיווחיו של לאלי והוא וגם אשתו גיטה מוזכרים גם כאן. אבל הדמויות בספר בנויות גם מסיפורים של אנשים אחרים שפגשה הסופרת במסגרת המחקר שעשתה על צילקה. הסיפור אינו קל לעיכול, אבל הוא מאד קריא, גם אם הוא סוג של דיווח ויש בו קטעים בדויים לטובת העלילה (למשל הסיפור של "אלכסנדר"). הכתיבה זורמת. הסיפור צריך להיות מסופר בלי כחל וסרק, גם אם לא מדובר בספרות גדולה. קשה לי לבקר את כתיבת הדמות של צילקה, כי אף שהיא דמות שטוחה פה ההתלבטויות שלה לא יכולות להשתוות להתלבטויות הקטנות של היום יום שלנו. כל החלטה שתקבל יכולה להביא אותה למוות, כל שיפור בחייה יכול לגרום לה למפלה. מי יכול לשפוט את מי שחייו נתונים על כף המאזניים מִדֵי רגע? עם זאת, סיפור ההישרדות האמיתי של צילקה זורק אור על חיי האסירים בגולאגים הסיביריים. ניכר שנעשה כאן מחקר אנושי מעמיק וככזה הוא מאד מעניין. כדאי מאד לקרוא את המידע הנוסף בסוף הספר.
ממליצה. 

   

   

    

    




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה