חפש בבלוג זה

יום ראשון, 13 באוקטובר 2024

נראה בסדר מבחוץ - איילת פרטוש עבו

Untarnished - Ayelet Partush Abbou
עריכה: מירי רוזובסקי
הוצאת שתיים, 2024, 240 עמודים מודפסים
נקרא כעותק דיגיטלי באפליקציית עברית

"וכך יצא שנשארתי עם אבא פחות לילות בהשוואה לשחר, עידו ואמא, והגעתי בעיקר להחלפת המשמרת בבוקר. כך גם יכולתי להחליף מילה או שתיים עם הרופאים הבכירים בבוקר ולעדכן את יתר בני המשפחה שהשפה הרפואית היתה זרה עבורם. אלא שלא הבאתי בחשבון את הזרות שבחיבור השפה הרפואית ביני לביני בכל מה שקשור לאבא." 

ענבל היא רופאה מתמחה שעסוקה בלימודים מפרכים לקראת הפיכתה לרופאה בכירה. היא נשואה לדרור ואם לשלושה ילדים. היא אחותם של שחר ועידו, היא ביתה של נורית אבל יותר מכל היא קשורה בקשר נפש לשלומי, אביה. 
שלומי הוא מנהל מוסך, מקצוען לעילא, שנושא בחובו טראומה קשה ממלחמת יום הכיפורים, שם היה מוצב כחייל בגולני, שיחד עם חבריו לחם על כיבוש החרמון. 

איילת פרטוש עבו נכנסת ללב המאפליה השוכנת בנפשו של אביה, שמבחוץ הוא איש חזק וכל-יכול, אבל בפנים יש פצע שלא הגליד, שהוליד עם הזמן סרטן גרורתי בגופו. אביה החזק והבלתי מנוצח מבחוץ  של ענבל, פתאום זקוק לה. הוא מנסה מאד לסרב לעזרה, שומר מכל משמר על סודו, ומקפיד להחזיר אותה למחויבויותיה האחרות כלפי בעלה וילדיה.  כי מול ההתמודדות המקצועית של ענבל הרופאה במחלת הסרטן של שלומי, יש את ענבל הרעיה והאם, שבעלה וילדיה זקוקים לה ומנסים להגיע אליה, לא תמיד בהצלחה. היא מאשימה את עצמה, נתונה במצב מתסכל של חוסר, שאי אפשר להצליח בו. 
כרופאה פוגשת ענבל חולים רבים, מטפלת בהם בכלים המקצועיים שלה, ויודעת מה לעשות ומה לומר. אבל מול אביה היא חווה את המקום חסר האונים של מטופליה ומשפחותיהם.   
"ועכשיו, אחרי שחשבתי שאני מבינה מה המטופלים שלי הרגישו מול המילים החותכות שלי, הבנתי שלא הבנתי שום דבר. שלמרות שחשבתי שזו הדרך הנכונה לספר, להנחית את הגרזן באבחה חדה ולא להשאיר מקום לספק, עכשיו הבנתי שאין שום דרך נכונה לספר."

הספר כתוב פעם מפיה של ענבל:  "ועכשיו, אחרי שחשבתי שאני מבינה מה המטופלים שלי הרגישו מול המילים החותכות שלי, הבנתי שלא הבנתי שום דבר. שלמרות שחשבתי שזו הדרך הנכונה לספר, להנחית את הגרזן באבחה חדה ולא להשאיר מקום לספק, עכשיו הבנתי שאין שום דרך נכונה לספר."

ופעם מפיו של שלומי: "בבוקר אני יוצא ראשון מהבית. לפני שההורים יראו לי את העיניים של הלילה. אם יהיה לי מספיק מזל אני אתעייף מספיק כדי שלא אצליח אפילו לחלום בלילה הבא."

הספר נשען על מחקר ויומן מלחמה על אנשי הגדוד, תוך איזכור שמות אמיתיים של מי שנטל חלק בקרב ההוא - חיילים ומפקדים שהיו עם אביה של המחברת. הספר הגיע אלי לקראת יום כיפור, ולמרות הקושי האישי שלי לקרוא, מחד על מלחמת יום הכיפורים שאחי ורבים מחברי הטובים איבדו בה את חייהם, ומאידך על ההתמודדות עם מחלת הסרטן - הספר זרם וקלח במהירות. הוא כתוב מעניין ורגיש, וגרם לי לדמוע לא פעם. הוא מציג באופן שלא פגשתי עד כה בספרות, את ההתמודדות של רופאים מן הצד השני - זה של החולים - וכן את  עומק ההתמודדות של הלומי הקרב שמנסים בהצלחה חלקית בלבד, להציג תדמית חזקה ושלמה של גברים שמשפחתם יכולה להישען עליהם. 

 מומלץ מאד. 

יום רביעי, 9 באוקטובר 2024

כל הדרכים מובילות לרומא - שרה אדמס

When in Rome - Sarah Adams
הוצאת ידיעות אחרונות, 2023, 320 עמודים מודפסים
האזנתי לספר באנגלית באפליקציית Libby

"כן, אמיליה, את בסדר. את יותר מבסדר, את נהדרת. את ממש כמו אודרי הפבורן, את אוחזת במושכות של חייך, ו... את מדברת לעצמך... אז אולי את לא לגמרי בסדר, אבל בהתחשב בנסיבות, את חצי בסדר," אני אומרת ומצמצמת את עיני אל מול החשיכה שמחוץ לשמשה הקדמית. "כן. חצי בסדר זה טוב."

אמיליה רוז היא זמרת פופ, כוכבת על מפורסמת מאד באמריקה, שֵם הבמה שלה הוא ריי רוז. היא נמצאת במצב נפשי קצת קשה ולכן היא לוקחת את המכונית ונוסעת להתאוורר. המכונית נתקעת במקום שכוח אל. לא סתם נתקעת. מעלה עשן. המקום אליו הגיעה נקרא רומא - לא, לא רומא של איטליה, אלא עיירה קטנה בעלת אותו שם בקנטאקי, מדינה במרכז ארה"ב (שאגב, אם לא איכפת לכם, לעיר הבירה שלהם קוראים פרנקפורט).  שם, אף אחד לא מכיר אותה. 
מי שמוצא אותה ומנסה לעזור לה הוא נוֹֹאָה, צעיר חתיך ומופנם, בעל מאפייה לפאי, שמאד חושש מלהתאהב לאחר שנכווה בעבר. הוא לא מתרשם מהיותה סלבריטי. היא יושבת במכונית שלה ופוחדת לצאת והוא צריך לשכנע אותה, בעזרת שכנה, שהוא לא הולך לרצוח אותה. ואז הוא מזמין אותה לישון בלילה בחדר האורחים שלו.

אמיליה מסרבת לפנות אל הסוכנת שלה שהיתה מוכנה להציב מכונית עם נהג מיד לשירותה. היא גם נמנעת מלפנות לאימה, שהיתה פעם מאד קרובה אליה, אך לאחרונה מתייחסת אליה רק כמי שמממנת אותה ואת גחמותיה. 

ברומא הקטנה של קנטאקי מוצאת אמיליה את מה שכל כך היה חסר לה - בית חם עם איש רגיש ושלוש אחיותיו האוהבות, עיירה ששומרת עליה, אם גם יש בה את שתי הרכלניות התורניות שכמעט גורמות לאסון. וכמובן, למרות ההסתייגות של נואה ושל אמיליה מלהתאהב... נחשו מה קרה? 

זהו רומן רומנטי פרופֶּר. יש בו את כל מה שצריך לרומנטיקה עדינה ורגשנית, וככזה - הוא כיף גדול. האזנתי לספר הזה באנגלית, הוא מוקרא פעם בקול הנשי הצעיר של אמיליה ופעם בקול הגברי הצעיר מאד של נואה. כיף להאזין לספר כזה לפני השינה, זה עוזר להירדם אחרי מה שקורה במשך היום, במשך הימים הנוראים האלה של חגים כואבים.
הספר מתכתב עם סרט ישן מפורסם ביותר, בעל אותו השם, (וגם בשם חופשה ברומא טריילר). שיחקו בו שני שחקנים שהיו אז מאד מפורסמים - אודרי הפבורן וגרגורי פק. אולי שמעתם עליו? עליהם? הגיבורה הראשית בספר שלפנינו, מאד אוהבת את הסרט הזה ואת השחקנים ההם, היא מוכנה לראות אותם שוב ושוב. 

ספר חמוד שהרדים אותי והרגיע. רציתי מאד לדעת האם - שלא כמו בסרט המקורי - יתגברו אמיליה ונואה על הקשיים ויחיו הפילי-אבר-אפטר. 
כיף של ספר. אסקפיזם חמוד מאד, במיוחד אם אתם מחפשים משהו ליום כיפור הקרוב.