חפש בבלוג זה

יום שלישי, 20 בנובמבר 2018

כל מה שקרה שם באמת - ברין גרינווד



כל מה שקרה שם באמת - ברין גרינווד
All the Ugly and Wonderful Things - Bryn Greenwood
תרגמה: מרב זקס-פורטל
הוצאת עם עובד 422 עמ'

"כל השמחה התקמטה לי בחזה כמו דף של נייר אלומיניום." עמ' 62

"שעתיים. אני יכולה להתארגן. יש שמפו? ואל תתנהגי משונה כשהוא בא. תקראי לו אבא, בסדר? פשוט תגידי, 'שלום אבא', בסדר, בייבי? את תעשי את זה בשביל אמא?" עמ' 63.

ילדה שגדלה עם אם מסוממת, ואבא שהוא סוחר סמים. ילדה שאינה יכולה לסבול שנוגעים בה ולא אוכלת כשאנשים רואים. היא לא מדברת כמעט, ונתונה להשפלות מסביבתה הקרובה ביותר. זוהי וֵייבי, וֶבונָה, הגיבורה של הספר הזה. גיבורה שמתאהבים בה מיד.
למרות המלצות חמות שקיבלתי על הספר לפני שהתחלתי לקרוא אותו, אולי לא תתפלאו שחשבתי לעזוב. לא יכולתי לנשום כשקראתי את תיאורי ההתעללות בה, ע"י הוריה וכמעט כל דמות סמכותית הקשורה אליה.
ושיתפתי את זה בפייסבוק. כתבתי בקבוצת קריאה שאני חושבת לנטוש.

ואז קיבלתי תגובות מבלהה, שאמרה בעדינות שחבל, ומִשוש שצעקה: לאאאאאא עם עוד המון אָ'לֶפים, וגם כתבה: "בפקודה!" דינה כתבה לי: "טליה, לא, אל תעזבי".
אז אמרתי, טוב, אקרא עוד כמה עמודים ונראה. כמובן שנכבשתי וסיימתי אותו, כי אחרת, הרי לא היינו מתכנסים כאן הערב.

תראו, יש כאן שחיטה של פרה קדושה. מבחינת קהל היעד - סוג של ספר כוסברה (גויאבה?). יש שיעופו עליו ויש שממש לא יסבלו אותו. אבל להפסיק לקרוא - ממש אי אפשר. 
יש רגעי כאב וכעס, ורגעים של חום ואהבה זהירה ועדינה. כל פרק מסופר מזוית של אחד המשתתפים בעלילה. פעם זו הגיבורה, פעם אחיה, בת דודתה, חברָהּ קֶלֶן, חברתה רנה, ושוב... 
הגיבורה היא ילדה-נערה שאי אפשר לצפות מה תעשה או תגיד. זה יוצר טוויסטים מרתקים. מידי פעם תוטל פצצה בעלילה שתחייב אתכם לנשום, לנוח. אבל מה שלא יהיה, לא ניתן, ממש, להפסיק לקרוא.

ראיתי ברשת שיש לסופרת הזו, ברין גרינווד, עוד שני ספרים שטרם תורגמו: Lie Lay Lain   ו- Last Will.
יש למה לצפות.

        
 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה