חפש בבלוג זה

יום חמישי, 6 באוקטובר 2022

אנטומיה סיפור אהבה - דיינה שוורץ


Anatomy: A Love Story - Dana Schwartz
מאנגלית: שי סנדיק
הוצאת 22 אותיות, 2022, 272 עמודים
נקרא כעותק דיגיטלי באפליקציית עברית

"הם מנסים להשיג את הגופה כדי למכור אותה לרופאים. לסטודנטים באוניברסיטה. הם צריכים גופות כדי לחקור אותן וכאלה דברים. מוכרים את הגופה בשביל שני גיני וכתר. אם היא בהיריון, מקבלים שלושה גיני, אבל קשה יותר למצוא כי נדיר שתולים אישה הרה."
כבר בהתחלה אומרת לכם: זהו ספר כייפי באמת. הוא מיועד למבוגרים צעירים (YA) ואני אהבתי אותו מאד מאד. יש בו אפלוליות מסתורית, מעין אווירה גותית, יש בו היסטוריה (של הרפואה, אבל כולל הבגדים והמנהגים) באנגלייה וסקוטלנד של תחילת המאה ה-19, יש בו פמיניזם וגם מעט פנטזיה. ולבסוף, יש גם אהבה, וגם הומור. ולא אמרנו כלום על התמונה הנהדרת של הכריכה: בהתחלה ראיתי רק לב וכמעט דילגתי עליו אבל אז... תסתכלו איזה יופי. 
השנה היא 1817. הייזל היא נערה בת 18 שהגיעה לפרקה. מבחינת המשפחה המיוחסת שלה היא צריכה לעסוק בהופעותיה בחברה הגבוהה ולקבל הצעת נישואין מברנרד שמיועד לה מילדות. ""כן, כמובן. לונדון." כמה חודשים אומללים שבמהלכם תהיה חנוטה כמו תרנגול הודו, תיאלץ לחייך אל זרים מזוגגי עיניים ולהידחף אל זרועותיו של ברנרד." 
במקום זה היא מבקשת ללמוד אנטומיה ולדעת לנתח, לעסוק ברפואה. זהו דבר שהיא חייבת להסתיר. איש אינו רוצה להינשא לאשה חכמה ואף אחד לא יאפשר לה להגשים את חלומה. היא מתחפשת לגבר, לובשת את בגדי אחיה שנפטר, ומתגנבת להרצאותיו של ד"ר ביצ'האם הגדול שאת ספרו מצאה בספרייה האסורה של אביה. 
ברקע - המגפה הרומית חשוכת המרפא.

ג'ק הוא חוטף גופות. הוא מוכר אותן לעוסקים ברפואה לצורך לימוד. הגופות שייכות בעיקר לפושעים שנתלו, והשיח אומר שכך הן משלימות את עונשן עד הסוף. כן. זה לא חוקי, כמובן, אבל החיים של ג'ק בביבים של אדינבורו אינם מאפשרים לו להשיג אוכל בלי העיסוק הזה. 
כשהתחפושת של הייזל נחשפת בשיעורי הרפואה היא מסולקת מהם. ד"ר ביצ'האם מַתנֶה את המשך לימודיה בכך שתעבור את בחינת הרופאים בלי להשתתף בשיעורים. 

כאן ג'ק נכנס לתמונה. היא קונה ממנו גופה כדי ללמוד, וכאן מתחיל סיפור אהבה בלתי אפשרי.

לכאורה מה בין אנטומיה לסיפור אהבה? 
אז זה יותר אנטומיה מסיפור אהבה, ובטח שלא מדובר בסיפור שמאלצי ונוטף דבש. לא ולא. הגיבורה רוצה לשבור את תקרת הזכוכית של היותה אישה בתקופה שנשים היו צריכות להיראות ולא להישמע, לדאוג ללבושן, לתלתלים שעל ראשן, להיראות במקומות הנכונים ולהיות "יפה ושתוקה." 

ובן זוגה הוא האיש הכי לא מתאים לה שיש. ככה זה יותר מעניין. 

הספר כתוב קולח וזורם, יש בו גם מתח וגם הומור אנגלי מוצלח, יש רעים ורעים מאד וגם כמה טובים. כשחיפשתי כריכות לפוסט הזה בעולם ראיתי שיש המשך שעדיין לא תורגם. מקווה שהוא טוב כמו זה, אני בוודאי ארצה לקרוא אותו. 

תקראו. זה כיף גדול. הנאה מובטחת. 


  





 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה