חפש בבלוג זה

יום שלישי, 28 באוגוסט 2018

חנות הספרים - פנלופי פיצג'רלד




The Bookshop - Penelope Fitzgerald
חנות הספרים מאת פנלופי פיצג'רלד
מאנגלית יותם בנשלום
הוצאת תשע נשמות עם ההוצאת הכורסא וגם מודן
146 עמודים כולל נספח על הסופרת.

קראתי על הספר הזה ביקורות משובחות. והיו גם הסתייגויות. על הכריכה כתוב שמדובר ב"פנינה... קלאסיקה שערכה עולה עם השנים" (ניו יורק טיימס). בכריכה האחורית כתוב בין היתר על הסופרת, ש"מכל הסופרים באנגלית במאה האחרונה, היא הראשונה שיכולה לטעון לגדולה." 
התחלתי לקרוא ונהניתי. מסופר על פלורנס גרין, אלמנה לא צעירה, שביקשה לייסד חנות ספרים בבית נטוש ומוכה לחות, בחור נידח באנגליה הנקרא הַרְדְבּוֹרוֹ, ושיש בו אפילו רוח רפאים, שֵד "מטקטק". כמעט כל תושבי המקום והמקושרים להם בקשרים כאלה ואחרים חוברים נגדה ועושים כל מאמץ למנוע ממנה להצליח במשימתה זו. העניין נעשה סמיך ודחוף במיוחד כשגב' גרין מביאה לחנות את "לוליטה" של נבוקוב.
זה באשר לתוכן. 
""שלא כמוך, איני מייחס חשיבות מרובה לשאלה מה ראוי ומה אינו ראוי. קראתי את 'לוליטה' לבקשתך. הספר טוב, ולכן עלייך לנסות למכור אותו לתושבי הרדבורו. הם לא יבינו אותו, אבל גם זו לטובה. הבנה מרגילה את השכל לעצלות."" עמ' 97
הספר אכן כתוב טוב מאד, ואני לא אומרת את זה, כזכור, משום מקום ידעני במיוחד. זה מומלץ על ידי רבים ואני מסכימה עם חלק מהדברים. באיזה שהוא מקום - קטונתי. יחד עם זה, זה לא התרומם לי. איכשהו הרגשתי שהציפיות שלי לא מתממשות. פה ושם אפילו נרשמו פיהוקים. והסוף... טוב, לא אגלה לכם. זה לא שלא נהניתי, פשוט, הרגשתי שיש ספרים שהם טובים לי יותר. שזה קצת ספר שמקיים פחות משהוא מבטיח. אבל תקראו, אולי אתם תאהבו יותר. 


       


      

   


כאן יש טריילר לסרט אם תרצו. גילוי נאות, סטייסי אמרה שלא מוכרחים, והיא עובדת בזה. היא ממש מבינה.

2 תגובות:

  1. התחלתי לקרוא. עצרתי באמצע. אבל אין ספק שאהבתי את הכתיבה ועם זאת את התרגום

    השבמחק