חפש בבלוג זה

יום רביעי, 1 באוגוסט 2018

הרמאית הישרה - טובה ינסון





הרמאית הישרה - טובֶה ינסון
Der Arliga Bederagaren - Tove Jansson
תרגום משוודית של דנה כספי
הוצאת כתר הסדרה הקטנה 220 עמ'

עוד משחר ילדותי שמורה לגברת ינסון אהבתי הגדולה. כל כרכי הסדרה של מומינטרול וחבריו תופסים מקום של כבוד בספרייה שלי. אני מדברת על אלה שתורגמו לעברית, מן הסתם. השוודית שלי מעולם לא הייתה מי יודע למה...  יש לי גם את ספר הקיץ המקסים שלה, ועכשיו נפל לידי הספר הזה. יש בו את החורף הקשוח של הצפון הרחוק, יש בו איפוק יפהפה, וסוג של פרקטיות קרירה שמתאימה לאנשים האלה שם, שצריכים להתמודד עם קור בלתי אפשרי, חשכה ממושכת ובדידות גדולה. נראה שרק סוג מסוים מאד של אנשים יכול לחיות בתנאים כאלה, וזה יוצר בוודאי אופי מיוחד. אני אוהבת את זה ברמה האנתרופולוגית, ולא פחות ברמה האנושית, הרגשית. 

כאן אנחנו פוגשים כמה טיפוסים ובראשם קתרי, אישה צעירה, חכמה ומעשית, אחיה מטס, בחור מכונס ואיטי, והכלב, שאין לו שֵם. דמות נוספת חשובה בעלילה היא אנה אמלין, האמנית העשירה שגרה בבית הארנב, ומציירת ארנבים חמודים לספרי ילדים מבוקשים. יש מכונית אחת במקום, והיא משמשת את כל מי שצריך אותה. ככה. מה שקוראים במחוזותי אוטו של קיבוץ.
קתרי מחליטה להיעזר בכספה של אנה, למען מטרה טובה. כאן אעצור. תנוח דעתכם, לא יהיה כאן ספוילר. 
זהו ספר מתוק מריר, מהנה עד מאד. משאיר את הקורא עם סוג של הרהור על הרצף שבין נדיבות לניצול, בין תמימות לערמומיות ופתאום לא ברורה התשובה לשאלה מה נכון יותר - צודק או חכם?
משפט אחד יפהפה לדוגמא:
"איש מלבד קַתרִי לא ראה כמה הוא יָפֶה. פתאום השתלט עליה רצון עז לדבר עם אחיה על המטרה העיקשת שלרגע לא נטשה את מחשבותיה, להסביר את תפיסת הכבוד שלה, להתגונן, לא, לא להתגונן, רק להסביר, לומר את כל מה שלא יעלה על הדעת לדבר עליו עם איש מלבד מטס." עמ' 32

לאחרונה אנחנו מופנקים בלא מעט ספרים קצרים וטובים, מה שמאפשר לנו זמן איכות במידה הנכונה. התחילו עם זה האנשים הטובים של זיקית, ועכשיו אני מבקשת להסב את תשומת ליבכם לסדרה הקטנה בהוצאת כתר. כבר פגשנו כמה ספרים נהדרים בה, כמו למשל:
אחת עשרה שעותהת'ר, הטוטאליות, רכבת הלילה לפריז וחתולה אורחת. את גאצ'ר גוצ'ר לא קראתי עדיין, אבל תמי, למשל, התלהבה ממש, ואני מחכה לתורי. ויש עוד... תשמעו, מדובר פה בהברקות. מאד ממליצה לכם ללכת על זה. 
אלה כאן למטה הוצאות נוספות של הרמאית הישרה. ואני אומרת, למה שלא תצטרפו גם אתם לחגיגה? 

     

      


          















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה