חפש בבלוג זה

יום שישי, 27 בדצמבר 2019

מחוץ לחוק - טרוור נואה

מחוץ לחוק

מחוץ לחוק: ילדות בדרום אפריקה - טרוור נואה
    Born a Crime: Stories from a South African Childhood - Trevor Noah
מאנגלית: גל רוזנברג
הוצאת סלע מאיר, 2019, 322 עמודים

""אז את צריכה להרביץ לו."
"אני לא יכולה להרביץ לו."
"למה לא?"
"כי אני לא יודעת להרביץ לילד לבן," היא אמרה. "ילד שחור, את זה אני מבינה. אם אני מרביצה לילד שחור הוא נשאר שחור. אבל כשאת מרביצה לטרוור, הוא הופך לכחול וירוק וצהוב ואדום. לא ראיתי צבעים כאלה אף פעם. אני מפחדת שאשבור אותו. אני לא רוצה להרוג מישהו לבן. אני כל כך מפחדת. אני לא יכולה לגעת בו." והיא אכן מעולם לא נגעה בי." עמ' 64

הקוראת שהמליצה לי על הספר הזה, שלא הייתי חושדת בו כמשהו שיבוא איתי הביתה בשום אופן, אמרה שהיא מכירה את טרוור נואה כסטנדאפיסט שהוא מצחיק בקושי. אבל בספר יש לא מעט קטעים שבהם הוא ממש מצחיק. ואכן, יש קטעים שצחקתי בקול. הספר כתוב כקטעים בסטנד-אפ, והתרגום כאילו מתכתב עם זה, לי הכתיבה הזו לפעמים נראתה קצת נמוכה, צפוייה.
מה שכן - הספר מעניין. זהו סיפור יַלדותו של ילד צבעוני בין קבוצות של שחורים או קבוצות של לבנים, בכל אחת מהן הוא החריג שאינו שייך. ויש לו אמא נהדרת. דמות מדהימה שאינה מרשה לו לחפף או לעגל פינות, ומחנכת אותו לערכים בצורה נוקשה ובלתי מתפשרת שתאפשר לו לשרוד. הילד לומד לרוץ מהר, וגם לנהל עם חבריו "עסקים". הוא יכול כך לנהל אורח חיים טוב יותר מאשר לו היה תלוי כלכלית במשכורתה של אימו בלבד. כישוריו אלה, וכן היותו מסוגל לדבר בשפות שונות, כולל אפריקאנס ושפות אחרות של השבטים השונים בדרום אפריקה, והעיקר - באנגלית, וגם חוש ההומור שלו - כל אלה מקלים עליו לשרוד גם בתנאים קשים, למשל כשהוא נעצר על ידי המשטרה, כשהוא נרדף על ידי חזקים ממנו, או כשהוא מושפל בעיני הבנות. הוא מבין מהר מאד את חוקי המשחק שנקלע אליו - בטובתו או שלא - ומגיב בדרך כלל נכון. 

הספר זכה להרבה ביקורות אוהדות, והוא משעשע וגם מעניין מאד, גם אם הוא כתוב... ככה וככה. אולי זה התרגום, אולי זה הסטנד-אפ, ובכל זאת קראתי מהר ובעניין ולמדתי לא מעט על חייהם של ילדים בשלהי תקופת האפרטהייד בדרום אפריקה ולאחריו. הכריכה שבהוצאה הישראלית בחרה, משום מה, למחוק מהמקור את תמונת האם. לא ברור לי למה, בהתחשב בכך שהדמות שלה מאד דומיננטית ומשמעותית בספר. אבל אני כאן בשבילכם, ולכן הצגתי לכם את התמונות בספר המקורי, גם באחרים ולמטה - גם תמונה אמיתית של האם הזו, עם טרוור הפעוט. 
אפשר בהחלט להמליץ על הספר הזה, רבים מאד אהבו אותו, וגם אני נהניתי. 



      

      

     

3 תגובות:

  1. טליה היקרה!
    לאחר ביקורך אצלי בחנות (צומת ספרים חדרה) הייתי חייבת להכנס לקרוא בבלוג שלך, גם כי אני אוהבת לקבל המלצות וגם כי יצר החטטנות שלי גבר עליי.
    מסתבר שאת ממליצה על ספרים נהדרים(חלקם קראתי, חלקם מחכים בערמה שהולכת ונערמת עוד ועוד בבית) ובעיקר - נהנתי מאוד לעבור פוסט פוסט ולקרוא את דעתך על הספרים. אין ספק שאעקוב :)
    תודה לך!

    השבמחק
  2. לאחר הביקור שלך בחנות הספרים שלי הייתי חייבת לקרוא בבלוג שלך, גם כי המלצת לי על דברים נהדרים וגם כי יצר החטטנות שלי גבר עליי. מסתבר שהטעם שלנו בספרים די דומה, הרבה ספרים שקראתי ואהבתי נמצאים פה או כאלו שמחכים בערמה שרק הולכת ונערמת בחדר שלי. ביקורות נהדרות ואין ספק שאעקוב מעתה והלאה. רק את חיים קטנים חסר פה ;)

    השבמחק