חפש בבלוג זה

יום חמישי, 25 ביולי 2019

מוצא המינים מאת צ'רלס דרווין - סבינה רָדֶוָוה


מוצא המינים מאת צ'רלס דרווין. עבדה ואיירה סבינה רָדֶוָוה
Sabina Radeva - Charles Darwin`s On the Origin of Species
תרגום מאנגלית של אורה דנקנר
ייעוץ מדעי: ד"ר ארז גרטי וורד שפירא ממכון דוידסון לחינוך מדעי
הוצאת שוקן 2019

הרומן שלי עם הספר הזה התחיל בביתם של נכדַי נדב ותמר. נדבי, בן 5, שוחר מושבע של חיות וכל מה שקשור בהן, הגיע יום אחד וסיפר בהתרגשות לתמרי, בת 7.5 שבהתחלה בהתחלה היינו קופי אדם. 
"לא" - היא אמרה לו - "אני לא!".
אז התחלנו לשוחח על מה היה בהתחלה. חשבתי להגיע למפץ הגדול אבל חששתי. אם לקצר סיפור ארוך, כששמעתי על הספר הזה היינו מוכנים לו והוא נפל כפרי בשל אל חייקינו.
לשני הילדים הנזכרים לעיל יש כמות ספרים ענקית, בעיקר בבית שלהם וגם בבתיהם של שני זוגות הסבים והסבתות שלהם. הם מכירים - גם מהגנים בקיבוץ שבו הם גרים וגם מבית הספר - ספרים רבים מאד. 
אבל, באמת ובתמים זהו אחד הספרים היותר יפים ומאירי עיניים שנתקלנו בהם לילדים.
סבינה ראדווה, העורכת והמאיירת, יצרה פה ספר על אבולוציה. הנושא עלול להישמע לכם יבש ומדעי משהו, אבל רק תקחו את הספר הזה ליד ואתם שבויים בקסמו. 
למדנו שהיצורים והצמחים כפי שהם נראים היום הם תולדה של התפתחות איטית, תהליך למידה והתחדשות שעבר כל אורגניזם מהצורה המקורית שלו. הכרנו את המושגים "אב קדמון", "גנים" "די-אן-אי", "ברירה טבעית" ואחרים, וראינו דוגמאות של תהליכים אבולוציוניים. על קצה המזלג למדנו אפילו על תיאוריית האמבריולוגיה (מדע העוברים). 
כל זה ארוז בצורה מדעית ולא מתיילדת, ואסתטית ביותר. יש אפילו משחק של זיהוי מיני חרקים בספר, כך שהילדים יכולים להרגיש שותפים למחקר ולהינות ממשחק הגילוי.
רק עכשיו היכרנו את הספר הזה, אך הוא מסתמן כסַפָּק של שעות רבות של הנאה, סקרנות טובה וזמן איכות.
מאד ממליצה לכם לזַמנו אליכם הביתה. ותודה לליאת והוצאת שוקן. 

      

      

   



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה