חפש בבלוג זה

יום שבת, 3 באוגוסט 2019

איים קטנים - לורנצה פיירי


איים קטנים - לורנצה פיירי
Isole Minori - Lorenza Pieri
מאיטלקית: מונה גודאר
הוצאת כנרת,זמורה, דביר,  272 עמודים

זהו סיפור של משפחה איטלקית שיש בה שתי אחיות - שהצעירה בהן - תרזה - היא הגיבורה הראשית והמספרת, והבוגרת - קתרינה - היא הביקורתית, החכמה, הכשרונית. אֵם המשפחה היא לוחמת צדק אדומת שיער, מהסוג שמוכן לעלות על בריקדות בכל רגע נתון. אבי המשפחה, שהוא וטרינר המשמש באי כרופא לעת מצוא, הוא איש שאוהב לחיות טוב, ויש גם את הסבתא, ננוצ'ה. הספר משתרע על ארבעה עשורים בחייהם של בני המשפחה הזו, תוך מהפכות פוליטיות ומשפחתיות, מריבות ואהבות, כמו שאנחנו מצפים מהטמפרמנט הים תיכוני הרוגש בכלל, ותושבי אי איטלקי, האי ג'יליו, שבו גדלה הסופרת, בפרט. האי הזה, אגב, Giglio, שייך לארכיפלג הטוסקני והוא חביב מאד על תיירים היום. אם תרצו לסייר בו, יש כאן המלצות של tripadvisor

על אַחָאוּת בין בנות לא יצא לי, לצערי, ללמוד ממקור ראשון. אמנם שמעתי לא מעט על קשר שבין אחיות, על המורכבות שבו, וגם על ההעשרה שהוא מעניק, ולכן בגדול, הייתי שמחה מאד מאד לו היתה לי אחות. כאן, תרזה וקתרינה (או קתה) רבות לא מעט. תרזה טועמת את נחת לשונה של אחותה לעיתים מזומנות, ונחבטת על ידי ביקורתה המתמדת. (גם אימן חוטפת מקתרינה לא מעט). עם זאת יש את הקשר הזה שעובר ביניהן כחוט של חוזק ואם מישהו מבחוץ מאיים על אחת מהן - טוב יעשה אם יישמר לנפשו.

תאור החיים בְּאי מנותק מהיבשה, מהציביליזציה ומהקידמה מתואר כאן, לטוב ולרע, בכתיבה יפהפיה. דמות מקסימה נוספת היא דמותו של פייטרו, חברהּ מילדות של תרזה המלווה אותה בכל שלב בחייה. הוא אוהב את האי ואת הים ומגלה בהם עולם ומלואו. תרזה מצידה מושפעת הן ממנו והן מאחותה, שברחה מהאי לטובת חיים נחשבים יותר, ואולי מספקים פחות. 
אני חייבת להודות שבהתחלה הספר קצת דשדש לי. חששתי שהפוליטיקה תשתלט על הסיפור, אבל לא. בהמשך הספר סחף ועניין, ונהניתי. 
מצא חן בעיני גם הפורמט של הספר. מצד אחד ספר קטן שנכנס לתיק, ומצד שני לא קצר מדי. אוהבת גם את הכריכה מאד, אם כי ההשוואה למורנטה ופרנטה המוצעת כאן ... ובכן, פחות. 
ובכל זאת, מומלץ. 

      

   

2 תגובות:

  1. נשמע יפה וכלבבי. הכריכות פשוט חגיגה, אהבתי את זו עם הבנות התלויות במהופך, אבל כולן חגיגה אחת גדולה.
    ותופעה מעצבנת: למה כל ספר איטלקי שיוצא מיד עומד בהשוואה לפרנטה? די! יש עוד כותבים.

    השבמחק
    תשובות
    1. את כל כך צודקת בעניין ההשוואה. לדעתי, סוג של קידום מכירות, וגם לדעתי, מיותר. תודה רבה לך. ⁦❤️⁩

      מחק