חפש בבלוג זה

יום שישי, 27 באוגוסט 2021

שבועת אמונים - דומניקו סטרנונה

 


Confidenza - Domenico Stranone
מאיטלקית: שירלי פינצי לב
הוצאת כתר הסדרה הקטנה, 2021, 235 עמודים

הסדרה הקטנה של כתר מגישה לנו מעדן ספרותי נוסף. בכתיבה דחוסה לעיתים אך מרתקת מביא לפנינו סטרנונה סיפור של סודות. הספר מחולק לשלושה חלקים לא שווים, שלושתם מסופרים בגוף ראשון. חלק הארי מסופר על ידי הגיבור הראשי - פייטרו ולה. ולה הוא מורה בתיכון בן 30, איש מרשים למראה ונמצא בזוגיות עם תלמידתו לשעבר - תרזה קוודררו, שהיא שנונה עוקצנית ואפילו לא מעט אגרסיבית. בשלב מסויים, וכדי לקבע ולחזק את הזוגיות שלהם, כל אחד מהם מגלה לבן או בת זוגו סוד קשה משמעותי ונורא שלא היה רוצה שייתגלה לאיש. 
"תרזה יזמה בזהירות את ההצעה, היא אמרה: אני אספר לך את הסוד הכי נורא שלי, שגם ביני לבין עצמי קשה לי להתוודות עליו, אבל אתה צריך להפקיד בידיי סוד שווה ערך, משהו שאם ייוודע לאחרים יהרוס אותך לנצח." עמ' 10
זמן קצר לאחר מכן הזוגיות שלהם מתפרקת, וכל אחד מהם פונה לדרך אחרת.

פייטרו נישא לנדיה ומוליד איתה 3 ילדים. הוא מתקדם במקצועו ונעשה פרופסור בעל דעות מאד מגובשות נגד החינוך ההמוני באיטליה. הוא מרצה מבוקש ומוערך מאד, למרות שבתוך תוכו הוא מרגיש חסר חשיבות וחלש, ומאד חשוב לו שההערכה שאנשי המקצוע חשים כלפיו תישמר. תרזה מצידה עוזבת את איטליה אל מעבר לים ונעשית חוקרת אקדמית חשובה ומוכרת בעולם. השיח ביניהם מתחדש לאחר שנים, כשכל העת מרחפת מעל הקשר הזה השאלה אם הסודות יישמרו או שיתגלו, ומה ייקרה אם... 

"ואז, ממש לפני החתונה, כרעם ביום בהיר ותמיד ללא עקביות, כמעט מתוך אותו זיכרון ילדות, הופיעה פתאום המחשבה: ואם תרזה, באחת מהתפרצויות הזעם הרגילות שלה, רק כדי לרתק אותי לאחריות שלי, תאתר את נדיה ותספר לה את הסוד שלי?" עמ' 32

החלק השני מסופר מפיה של אֶמה, בִּיתו של פייטרו, והשלישי מפיה של תרזה קוודררו. בסגנון צלול ואינטליגנטי מובל הקורא אל תוך הסצינה הזאת ומרגיש חלק ממנה. במהלך הקריאה מהדהדות שאלות. עד כמה משפיע הסוד על ראייתו של פייטרו את  עצמו כאדם, כאב וכאיש מקצוע. עד כמה גדולה החרטה על הפקדת הסוד הזה בידיה של אהובתו משכבר, ועד כמה הוא חושש מהתגלותו?
לכל אורך הספר נפרשים רמזים וקריצות אל הקורא, והנה הנה מתגלה הסוד. אבל לא. המתח נשמר. כמובן שאין לי כוונה לספר לכם אם ואיך... סטרנונה מצליח להשאיר את הקורא דרוך ומסוקרן לאורך כל הספר, ועושה זאת בכשרון המוכר לנו כבר מספריו הקודמים.
ממליצה לכם בחום לקחת אותו אליכם ליד ולהתמסר.



  

    

    



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה