חפש בבלוג זה

יום שלישי, 1 בפברואר 2022

מוזיאון האוקיינוסים - טיגן וייט ולאבדיי טרינק


 Oceanarium - Teagan White and Loveday Trinick
תרגם מאנגלית: עמנואל לוטם
ייעוץ מדעי: פרופ' מיכה אילן
הספר הופק בשיתוף האקווריום הימי הלאומי של בריטניה - בית לקרן לשימור האוקיינוס, שמטרתה לקשר בין אנשים לאוקיינוס שלנו.
הוצאת שוקן, 2022, 97 עמודים מפוארים

מעת לעת מדפיסה הוצאת שוקן אלבומים מפוארים ומדהימים למראה, שמשובבים את נפשם הצמאה של נדבי נכדִי ושאר הילדים והאנשים במשפחה. אני ממהרת לזמן אותם אלי והפעם נכנסנו לעבי הקורה של החיים באוקיינוסים. הספר מציע סיור בעולם העשיר הזה, החל מצורת החיים הראשונית והפרימיטיבית ביותר - הפלנקטונים, אלה שחיים בעומק הרב ביותר, ועד הדגים, הציפורים ובעלי החיים האחרים השוכנים לחופיהם של האוקיינוסים, ולבסוף, גם עד המפגש עם האדם. עומקו הממוצע של האוקיינוס הוא 4 ק"מ ולכן הצלילה מתחת לגלים מאפשרת גילוי של עולם נסתר ומרתק. הספר פותח במפגש עם היצורים הקטנים ביותר, ועם היצורים הצורבים - המדוזות למיניהן, כולל הקטלנית האוסטרלית המפורסמת ושושנות הים. בהמשך הספר מציג לנו תשע תצוגות של יצורים שונים ומיוחדים החיים באוקיינוס, כמו במוזיאון רגיל, ואת בתי הגידול השונים שלהם. 
מי שצלל באילת, או ביקר במוזיאון התת ימי, פגש בוודאי את בית הגידול הראשון המוצג כאן - שונית האלמוגים היפהפייה. בשוניות האלמוגים שוכנים רבע מכל מגוון בעלי החיים הימיים והצמחים הימיים בעולם. 
בית הגידול השני הוא מעמקי הים החשוכים והקרים, שלחץ המים בהם די בו כדי למחוץ את רוב היצורים. את היצורים האלה לא ניתן היה לראות בעבר, עד שפותחו צוללות מחקר שאיפשרו למדענים ללמוד עליהם. יצורים מסויימים שם מפיקים אור מכימיקלים בגופם או מחיידקים המצויים עליהם, כדי לראות את הציד שהם מחפשים לעצמם. 
בית הגידול הבא הוא בריכת סלע. כאן נאלצים היצורים השונים להתמודד עם נושא הגאות והשפל. היצורים החיים בבריכות סלע טבעיות צריכים להימצא במקום הנכון בזמן הנכון, אחרת הם עלולים למצוא את עצמם נטושים ביבשה. הצַלָחַיות, למשל, כשהן יוצאות לחפש מזון בזמן הגאות, הן משאירות פס של ריר, שיעזור להן לחזור בתקופת השפל. 
עוד בית גידול הוא יער מנגרובים. אלה הם עצים שיכולים להתקיים בתנאים שהיו ממיתים כל צמח אחר. שורשיהם יוצרים מבוך של מערות ומנהרות בהם מתחבאים דגים ובעלי חיים קטנים אחרים, כולל ולדות הכריש הלימוני, שהמנגרובים משמשים להם מעין פעוטון לפני שהם יוצאים כבוגרים לחיות בבתי גידול אחרים. 
בית הגידול הבא המוצג לנו במוזיאון הזה הוא יער קֶלפּ. כאן שוכנות אצות ודגיגים שונים וגם שטיחים שלמים של קיפודי ים. 
הקטבים הם בית הגידול הבא שמוצג באלבום הזה. בטמפרטורה שלעיתים מגיעה עד 80 מעלות מתחת לאפס, וברוחות עזות מאד - רק יצורים קשוחים מאד יכולים לשרוד. כאן נפגוש גם את הדב הלבן. 
איי גלפגוס על קו המשווה 1000 ק"מ מערבית לאקוודור, הם בית הגידול הבא. פגשנו אותם במסעו של החוקר צ'רלס דרווין כאן בבלוג בספר מוצא המינים. יש כאן כ-3000 מינים ימיים שחיים וניזונים פה. האיזור הוכרז כאיזור ימי מוגן. 
בית הגידול האחרון הוא הים הפתוח. רוב היצורים מתרכזים בשכבת המים העליונה שיש בה אור. כאן נערכת המלחמה בין הדגיגים הקטנים המתנהלים בלהקה לבין הטורפים הגדולים הניזונים מהם. כאן גם נתקלים היצורים הימיים בטורף המסוכן הנוסף - האדם.

זהו אלבום מרהיב ומחכים המספק שעות של עניין ויופי לעיניים צעירות ובוגרות כאחד. אצלנו במשפחה יוקדש לו ודאי זמן רב, בעיקר בעיתות אלה, שהיציאה מהבית אל האוקיינוס קשה עד בלתי אפשרית. מומלץ ביותר.



 

2 תגובות:

  1. נשמע ונראה מרתק להפליא! ספריית ילדיי, בזמנו, הייתה עצומה (מעל 2000ספרים) ותמיד חיפשתי את האיורים/הציורים/הצילומים והתמונות המושקעות. ספר זה הזכיר לי את ספריית ילדיי מהעבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה לך. תוכלי לראות כאן בבלוג אלבומים נוספים כאלה, בהוצאת שוקן, כמו מוזיאון הצמחים ומוזיאון החיות.

      מחק