חפש בבלוג זה

יום ראשון, 27 בפברואר 2022

צופן הוורד - קייט קווין

The Rose Code - Kate Quinn
מאנגלית: שי סנדיק
הוצאת אריה ניר מודן, 2021
נקרא בעותק דיגיטלי

בעיירה בּלֶצ'לי שבין אוקספורד וקיימברידג' במחוז בקינגהמשייר באנגליה הוקם במלחמת העולם השנייה מרכז הצפנה שבו פיצחו אנשים חכמים את האניגמה, מכונת המסרים הגרמנית. אחוזת בלצ'לי פארק היתה מוזנחת תקופה ארוכה אבל בזכותה של קייט מידלטון - שסבתה שירתה במקום - שופצה, והיא משמשת היום כמרכז למבקרים.
מי שזוכר את הסיפור של אלן טיורינג שסופר גם ב"משחק החיקוי" (הגאון שבזכותו הסמל של חברת אפל הוא התפוח הנגוס) יודע גם שהוא נטל חלק חשוב בפיצוח המרתק הזה. טיורינג מופיע בספר שלפנינו במשפטים ספורים, כי העלילה מתמקדת בשלוש נשים מיוחדות וחזקות, מאד שונות זו מזו, החוברות זו לזו מתוקף הנסיבות. 
אוסלה היא אשת חברה שאימה העשירה מחליפה בעלים מעת לעת, יפהפייה מרשימה ובת זוגו של פיליפ, הנסיך היווני שהיה נשוי עד לא מזמן למלכה אליזבת. מֶבּ גדלה בשכונת עוני, היא מתנשאת לגובה של 1.80מ' והיא נושאת עימה משא נפשי קשה שהקשיח אותה. בת' היא בִֺּיתה של גב' פינץ', המארחת של אוסלה ומב בתקופת שהייתן בבלצ'לי פארק. בת' היא סוג של עכברונת גאונה, שהתגלתה בזכות כשרונה לפתרון תשבצים, אשר אימה מתעללת בה בחסותה של אדיקות דתית ומוסרית.
שלוש הנשים עובדות בתעשיית ההצפנה בבלצ'לי פארק, והן מתחברות זו לזו בקשר בל ייתנק. תוך שמירה על סודיות קשה ומאתגרת פוגשות הבנות (ואנחנו) דמויות נוספות בעלילה, חלקן עובדות איתן, חלקן מלוות את חייהן וגם יש בוגד או בוגדת, גיס חמישי. הראשונה שחושדת בקיומו/ה היא דווקא אוסלה, שמנסה להוכיח את היותה יותר מאשת חברה קלילה. עומס העבודה בתנאי הלחץ מביאים לא אחת את העוסקים במלאכה לידי התמוטטות נפשית, אשפוז כפוי ואף יותר מזה. ותמיד יש חשש שברגעים של חולשה יתגלה סוד, מאלה שעלולים לסכן את האנשים במקום ואף להטות את תוצאות המלחמה לרעה.
לא פחות מהעלילה המרתקת, מעניין האפילוג בספר, המקשר בין הדמויות בעלילה לדמויות אמיתיות, בין המקום הפסטורלי הזה, לבין השגרה הקשה כל כך שהתנהלה בו.  
הספר מהפך דפים, וכמאמר הקלישאה, לא ניתן להוריד אותו מהיד. ספר "בלתי עזיב", אתם יודעים. כן, הסופרת יודעת להוביל את הקורא ביד ולא לתת לו להינתק לרגע. כך עשתה, לפחות לי, גם בספרים האחרים שלה, הציידת והרשת של אליס.

מומלץ. מאד. 

  

  



 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה