חפש בבלוג זה

יום רביעי, 24 באוגוסט 2022

אנומליה - אֶרוֶה לֶה טֶלייֶה



Herve Le Tellier  - L'Anomalie
מצרפתית: רמה איילון
ספריית פועלים, 2022, 294 עמודים

זה ספר שיש בו כל כך הרבה שאני ממש מתקשה לחשוב ממה להתחיל לספר לכם עליו. הדמויות, הנרטיב, העלילה, האפשרי והבלתי אפשרי, והסקרנות והדחיפות בקריאה שלו. כשבחנתי ספרים חדשים שכדאי להזמין לספרייה נתקלתי בספר הזה באתר עברית והתחלתי לקרוא את הפרק הראשון שנקרא בלייק. הספר נפתח בזרקור על בלייק, והמשפט הפותח בספר הוא שלו: "להרוג בן אדם, זה לא כזה עניין. צריך לתצפת, לעקוב, לשקול, הרבה, וברגע הנכון, לחצוב באֵין." בלייק הוא שף שמנהל חיים כפולים כרוצח שכיר. הוא מקצוען להלל, אם אפשר כך לומר, קר מזג עד מאד, והוא מתאר איך התחיל לעסוק בהריגת אנשים לפי הזמנה. 
זה לא הז'אנר החביב עלי בדרך כלל אבל הייתי דבוקה לטקסט באופן קשה ולא אחראי כלפי הסובבים אותי. היה ברור שאני רוצה לקרוא אותו בהקדם וגם להביא אותו אל הקוראים שלנו. 
בהמשך אנו מכירים את ויקטור מייזל, סופר כריזמטי ומעוטר אבל לא מוֹכֵר. הוא כתב את הספר "אנומליה" שנעשה ספר פולחן. כן. בדיוק זה שאנחנו קוראים עכשיו. תשע דמויות נוספות, כל אחד מאוד מעניינת בדרכה, יצטרפו לסיפור וכולן ביחד עם עוד יותר ממאתיים איש יעלו על טיסת אייר פרנס רגילה לגמרי שתיתקל במהמורות וכיסי אוויר מהסוג היותר מפחיד שיש. בניגוד לציפיות המטוס יוצא מזה בשלום, אבל כשהוא מתקשר למגדל הפיקוח לקראת נחיתה מסתבר שקרה פה הבלתי ייאמן. 
הטיסה, על נוסעיה, שוכפלו. 
חכו. רק התחלנו. 
כל החוקרים עומדים משתאים ובוחנים ובודקים ושואלים שאלות. מי הם האנשים האלה, האמיתיים כביכול, ומי הם הכפילים שלהם? האם כולנו בעצם מופע גנטי מתוכנת? התעוררה, למשל, השאלה הדתית: האם אדם משוכפל הוא יציר האל? הסוכנת הבכירה של ה- FBI מכנסת את בכירי שלוש הדתות, מזרמים שונים, ומחליטים שצריך להכיל את האדם המשוכפל. הוא אינו יציר שטן. אבל מה עושים עם 243 כאלה? 
ומה טיב הקשר של כל אחד מהכפילים אל זה שמולו? איך אמורים להתייחס אליהם אנשי החברה מסביב. מטריד? אפילו מאיים? משמח אולי? מעודד? אולי כולנו רק כלים במשחק וירטואלי חדש? כן, יש כאן עומס. יותר מפעם אחת עצרתי לסדר את התאים האפורים שלמעלה, אבל לא יכולתי להפסיק לקרוא. כל כך רציתי לדעת מה קורה איתם, עם כל אחד מהם. 

""אבל מאיפה צץ המטוס הזה?" הוא נאנח. " בטח יש לך איזו תיאוריה, פרופסור ואנג? פרופסור בלי תיאוריה זה כמו כלב בלי קרציות."" עמ' 122

"המראיינת התעקשה: "אם כך, את אתיאיסטית," ... ג'יימי פודלובסקי משכה בכתפיה: "זה לא מעניין אותי; אלוהים בשבילי הוא כמו ברידג', אני לא חושבת עליו אף פעם. לכן, אני לא מגדירה את עצמי על סמך העובדה שלא מעניין אותי ברידג', ואני גם לא נפגשת עם אנשים שמדברים על כך שגם אותם לא מעניין ברידג'."" עמ' 159

""את יודעת מה זה הדמיה, הילרי?" שואל המנחה את החקיינית. "פיטר," משיב קולה של הילרי קלינטון, " כל אישה באמריקה יודעת מהי הדמיה, או לפחות זיוף."" עמ' 267

תראו כאן, את זה עוד לא היה לנו כאן בבלוג: הקטע הראשון מוקרא בכמה שפות.

מעניין, פילוסופי, עתידני, גם מפחיד. זהו ספר אינטלקטואלי וחכם. יש בו גם משפחה, גם רומנטיקה ואהבה, גם מתח, וכמו שראיתם פה גם הומור. מלא ידע. גדוש עובדות שצריך לעצור ולהפנים, לחילופין - לדמיין. הרבה מאד על מה לחשוב יש פה. רעיון מטורף? אולי לא... לקרוא. לקרוא. ושוב לקרוא. 

      

   

         

                             


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה