חפש בבלוג זה

יום שני, 14 במרץ 2016

הטבחית של הימלר - פרנס-אוליבייה ז'יסבר





הטבחית של הימלר - פרנס-אוליבייה ז'יספר
מצרפתית אביגיל בורשטיין
La cuisiniere d'Himmler - Franz-Olivier Giesbert
הוצאת כנרת זמורה-ביתן 2015, 287 עמודים

כשהתחלתי לכתוב בבלוג הזה הבטחתי לכם, יקירי, שיהיו בו ספרים טובים ופחות טובים, בעיקר טובים, כמובן. אז כאן יש ספר שאתם לא ממש חייבים לקרוא, לדעתי, אבל... למען הגילוי הנאות, אומר שקראתי אותו במהירות רבה. יש בו קטעים מצחיקים וציניים, כמו גם כמה קטעים קשים ואכזריים, ויש בו תיאורים של נקמה מתוקה. זהו סיפור של קשישה שובבה משהו, המתארת אירועים היסטוריים, ויש תחושה שאני ואתם הקוראים, וכמובן הגברת הנדונה, כאילו שותפים להתרחשויות. הדמות הראשית, רוז, היא אשה בת 105, ססגונית, פיקנטית, חובבת סקס, (ועדיף עם צעירים), עצמאית וחזקה מאד, ופמיניסטית בצורה מקסימה. יש לה חיית מחמד, סלמנדרה, המכונה תיאו, המשמשת לה, כמו ג'ימיני של פינוקיו, כמצפון. 
עכשיו.
לפני שנים רבות, כשלמדתי בתיכון היתה לי מורה להיסטוריה, נקרא לה, נניח, העלמה א'. אותה עלמה שהיתה חסודה במיוחד, הצליחה, בצורה מהירה ומקצועית מאד, להשניא עלי ועל חברי לשכבה את לימודי ההיסטוריה עד עצם היום הזה. לזכותה יאמר, שעשתה זאת ברמה כזאת, שמאז, אני מנסה באמת ובתמים לחפש את החוויה המתקנת. אז למזלנו הטוב לא חסרים ספרים שמתארים התרחשויות היסטוריות בצורה מרתקת. די אם אציין את הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם, למשל, שבתור צ'ופר לקוראים הנאמנים של הבלוג הזה אני שמה פה את הפרומו לסרט. משעשע, נכון?
גם כאן יש קטעים שחייכתי ואפילו צחקתי. כן, בהחלט. אבל על הכריכה כתוב ש"הזקנה הזאת לא יוצאת מהחלון אלא מהדלת הראשית". נו, באמת. לא כדאי להשוות בין שני הספרים, כי בתחרות הזאת הספר הזה יוצא כשידו על התחתונה. 
דבר נוסף הוא התרגום, שגם אם אני מסתכנת פה שתגידו שאני נוקדנית ומעיקה, העברית לדעתי צריכה להיות נכונה. ואם יש משפטים שאינם ברורים בגלל עברית קלוקלת, אז לספר כולו יורדות אצלי הרבה נקודות. 
למרות זאת, אי אפשר להתעלם מכמות ההוצאות שהחליטו להדפיס את הספר הזה, כפי שתראו למטה. מכיוון שהספר מושך ו"זורם", ויש בו כמה קטעים נחמדים ממש, אז אפשר. אבל אם נפל לידכם השבוע, נגיד את איש ושמו אובה, שכבר נזכר בבלוג זה, או לחילופין - סיפורי חייו של מר פיקרי שעוד אדבר בו נכבדות, אז וותרו עליו. שכן, מכיוון שהוכח אמפירית, שכנראה לא נהיה כאן יותר מ-120 שנה, אז אולי חבל על זמנכם היקר? 

ובכל זאת,  כמה ציטוטים חביבים במיוחד:
"זה עדיין סוד שמור היטב, אבל כל אדם שני הוא אישה." עמ' 64
"כשצעירים, זה לכל החיים". עמ' 65
"כשאמרתי יום אחד לאימי המאמצת שהייתי מעדיפה להיות גבר, היא השיבה לי בפנים מבוהלות תשובה ששינתה את דעתי: 'שלא תחשבי על זה אפילו, בתי! את תראי, החיים ילמדו אותך שמוצא האישה מהקוף, אבל מוצא הקוף מהגבר'." עמ' 74.
"כשסיפרתי לה את החדשות אמרה לי הסלמנדרה:...'אני מקווה שמעכשיו  תקשיבי לי, אז תחייכי, תחייכי כל הזמן ותראי שהמצב ישתפר.'... פעמיים בשבוע הלכנו - אני והחיוך שלי - להדליק נר בכנסיית נוטר-דאם..." עמ' 138
"... או שהוא חובב אוננות. במקרה כזה היה לנו נושא משותף, והיינו יכולים לדון ביתרונות העניין..." עמ' 268








2 תגובות: