חפש בבלוג זה

יום חמישי, 18 בפברואר 2021

שחפים בסופה - אֵינַר קָאוּרָסוֹן

 


Stormfuglar - eftir Einar Karason
מאיסלנדית: משה ארלנדור אוקון
לסה ספרות צפונית 2021, 110 עמודים

כבר סיפרתי לכם שאני אוהבת ספרות נורדית, בעיקר כזו שאינה מעמיסה ולועסת את מה שיש לה לספר לנו, ונותנת לנו מרחב למחשבה. הספר הזה הוא קפסולה מרוכזת של מידע ותחושות מבלי להכביר יותר מידי מילים ומבלי לדרוס את המקום שלנו לדמיין ולהיכנס לסצנה. אני לא מתיימרת לומר שידעתי את המילים המקצועיות ששייכות לתחום הדגה והספנות. לא, ממש לא. אבל  למדתי מילים חדשות תוך כדי קריאה, שגם אם אני לא רואה את עצמי משתמשת בהן מעשה יום יום - כי הדייג אצלי אינו מקום ראשון בפעילות היומית, וגם לשוט בספינה יצא לי פעמים ספורות בלבד - הסתבר לי שהסיפור מובן לי מאד ומזמין לא פחות. בשַיִט לברמודה שהייתי בו לפני... לא חשוב... היתה סערה. כן. לא נעים. קצת רצנו ריצה לא רצונית מצד לצד של האוניה, אבל זה ממש לא הזכיר את מה שקורה פה. 
הדייגים והספנים כאן הם אנשים קשוחים מאד והמלחמה שלהם בַּמִּשבָּרים, בקור הבלתי נתפס ובעוצמות הרוח השאירה אותי במתח, צמודה בלי נשימה לעיתים אל דפי הספר הקצר הזה. 
"...המבוגרים שבצי הדיג ציטטו לפעמים את המימרה הידועה: אדם יכול להרשות לעצמו לא לעצום עין במשך חודש של דיג; אחרים אמרו: כשנמות נוכל לישון כמה שנרצה." עמ' 38
לאורוס הצעיר, המסַפר, הוא הדמות היחידה שיש לה שם בספר, ואליו נקשרתי מיד כשנפרד מהוריו בדרכו להפלגה המסוכנת והמאתגרת הזו. יש אנשי צוות נוספים שאנחנו מקבלים עליהם מעט מידע על חייהם שמחוץ לים, אבל הספר מדבר בעיקר על ההתמודדות של קבוצת אנשים עם כוחם - המפלצתי לעיתים - של הים והטמפרטורה הקיצונית, מה שיכול לגרום לאדם לאבד את חייו בדקות ספורות. העבודה המאומצת והניתוק מהיבשה ומהחיים בה יוצרים מצבים נפשיים שמצריכים הבלגה והכלה של חברי הצוות, ועזרה הדדית תמידית. כל אחד מהצוות תלוי בחברו להישרדותו. כך, אם גלים גדולים נשארים על הסיפון, הם קופאים ויוצרים שכבה של קרח שעלולה לגרום לטביעה של הַכַּמֶּרֶת (מלשון מכמורת, ספינת דיג), לאובדן שלל הדגה היקר ואף לאובדן חיי האנשים עליה. תהליך קבלת ההחלטות, בעיקר בימים של תנאי ים קשים, חייב להיות שקול, רב צדדי ומובנה, ואחראי עד ההיבט הזעיר ביותר. הקורא מרגיש שותף לאחריות, לחשש, לדאגה.
זהו ספר קצר ותמציתי שמתחילים ומסיימים בנשימה אחת מאומצת. המילים הלא-מוכרות גורמות לקריאה להיות מאתגרת ולא מהירה, אבל עדיין, זו קריאה מאד מהנה ומתגמלת. כדאי מאד.  

    

    



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה