חפש בבלוג זה

יום ראשון, 14 במרץ 2021

הבת היחידה - אברהם ב. יהושע



The Only Daughter - Abraham B. Yehoshua
ספרי סימן קריאה/הוצאת הקיבוץ המאוחד 2021, 165 עמודים

"... למה? גם אתה תתפלל במיסת חצות? נכון, אבל בתנאי שאמצא לפני התפילה ארוחה טובה, כי על קיבה ריקה יהיה לי קשה להאמין שתינוק אלוהי נולד דווקא באורווה." עמ' 55
סיפור רב תרבויות, שמתרחש באיטליה, ושזור הומור דק מספר לנו כאן יהושע. העניין המרכזי פה הוא ריבוי הדתות והזהויות, והצורך של הגיבורים להתמודד עם כל השונויות הללו. 
רָקֶלֶה לוצאטו היא ילדה לקראת בת מצווה, חצי יהודייה, בת יחידה לאב יהודי ואם קתולית, ילדה עשירה, נבונה, מטופחת ויפה, ושואלת שאלות. הסב האהוב עליה, אבי אימה, הוא קתולי אדוק, אשתו אתיאיסטית. אבי-אביה מספר איך נצלו חייו בימי מלחמת-העולם כי לבש זהות מדומה וכיהן ככומר בכנסייה כפרית.
היא מועמדת לתפקיד אם האלוהים בהצגה של חג המולד, אבל אביה, שהוא עו"ד ידוע וחשוב בעיר אוסר עליה להשתתף. ביום האחרון ללימודים, במהלך קריאה של פרק מתוך "הלב" של ד'אמיציס, נקראת רקלה למנהלת שם מודיעים לה שעליה להגיע אל משרדו המפואר של סבה. אימה נמצאת אצל רופא מומחה עם אביה, המקבל חוות דעת רפואית על הגידול - או בפיה - "התוספת" בראשו. דוק של עצבות ודאגה מלווה את הילדה במהלך דרכה אל סבתה היהודיה, המעסיקה באחוזתה אנשים משלל עמים, דתות ואמונות, גם פגאנים. ברקע מתנגן לו "הלב" שעדיין מזיל דמעות מעיני.
"...איך בכלל את מסכימה שסבתא תשנה לך פתאום את השם מלוסיה למרים?... כי אם הגעתי מפולניה לאיטליה בתור ילדה, ככה היא אמרה, כנראה אני גם קצת יהודייה. קצת? צוחקת רקלה, כמה קצת? איך רק קצת? אני לא יודעת, מסמיקה התופרת, אבל הסכמתי ל"קצת" הזה רק בתנאי שיהיה לי מותר לאכול כל מה שאני רוצה ובאיזה סדר שאני רוצה, וגם, שאם במקרה תהיה לכם עוד שואה, אני לא אצטרך להשתתף בה." עמ' 90.
(לקראת סוף הספר מלוּוָה רקלה אל מורתה לשעבר על ידי אתיופי מעובדיה של סבתה. הבחור נעלם. לא ברור היה לי מקומו בסיפור. אולי מישהו מכם שכבר קרא יואיל להאיר את עיני?). 
הספר עתיר תמונות ואנשים, עשיר ברבדים וצבעים, וכתוב מיוחד, מקסים. ספר מהנה ביותר ומומלץ בחום. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה