חפש בבלוג זה

יום ראשון, 21 באוקטובר 2018

גאצ'ר גוצ'ר - ויוק שאנבהאג






Ghachar ghochar - Vivek Shanbhag
מאנגלית - ניב סבריאגו
הוצאת כתר הסדרה הקטנה.133 עמודים

יום אחד אולי אסע להודו. זה כנראה לא יהיה בגלגול הזה, אבל הספרון הזה בהחלט עושה חשק. 
יש כאן סיפור מצחיק-מריר שכתוב מצויין, והמתח בו עולה עם הקריאה. לבסוף, לאחר שסיימתי אותו, מצאתי את עצמי יושבת עם הספר על ברכי, חושבת ומנסה למצוא את המילים הטובות ביותר להסביר לכם למה אין סיכוי שאתם לא מפנים לו קצת זמן כדי להסניף אותו בכיף.
זהו סיפור של משפחה - אבא, אמא, בן (המספר) ובת. עם המשפחה הגרעינית גר גם אחי האב, המכונה צ'יקאפה (=אבא קטן) שכבר בהתחלה אנחנו מבינים שחשיבותו גדולה משל כולם. המשפחה חיה בצמצום ממשכורתו של האב, אבל יש מספיק אוכל, יש איפה לישון ובמיוחד יש על מה לדבר. האב הוא איש ישר דרך וחרוץ, האם היא האשה המסורתית המכינה את האוכל ומטפחת את הבית. המספר הוא איש רכרוכי, לא מתמודד ובורח מכל עימות. אחותו הצעירה אומרת לעיתים דברים שעדיף היה, במבנה המשפחתי הקיים, שישארו מתחת לשטיח, לשם טואטאו בעוד מועד. האוירה בבית מכילה וחמה כל זמן שהכסף לא מצוי בשפע. כל דמות כתובה נהדר, מה שתורם להיכרות שלנו איתה. אני, לפחות, הרגשתי בת בית כשהצטרפתי לארוחה ההיא בסוף הספר שבה הכל מקצין, וכל מה שרחש לפני השטח כל הספר פתאום יוצא לאור ומתפוצץ.
אדוות קלות של מתח מתרחשות גם לאורך הנובלה הזו. המשפחה מתעשרת. ממש. אתם יודעים - Stinking rich. בעזרת הדוד המתוחכם, הם נעשים בעלים של חברה לתבלינים - סונה מסאלה. הבן נישא לאישה חזקה ודעתנית שמציפה דברים שאסור להזכיר. נסתפק בזה, לא אנשי ספוילר אנו. 
הספר קרא לנו עוד מהמוסף של הארץ, לפני ששמנו עליו יד. תמי אמרה שהיא רוצה לקרוא ואכן, מיד כשהגיע לקחה אותו אליה ואהבה אותו. אחריה היו עוד שאהבו ואני חיכיתי בסבלנות לתורי. עכשיו, יש משפחות שיש להן קודי התנהגות, בדיחות מקומיות שמובנות לאנשי הבית בלבד, משפטים, מילים שידועות רק להם? לעיתים קרובות הואשמה המשפחה שלנו בדיוק בעניין הזה. למי שבפנים יש בזה הרבה קסם, זה עושה חם בלב, אבל מה מרגיש מי שהוא אאוטסיידר כשהוא נכנס למקום כזה?... כאן בספר, כשנכנסתי לבית המשפחה לא הרגשתי מבחוץ, להיפך. אמנם התחושה היא של צופָה מהצד, אבל לגמרי צופה שהתקבלה בשמחה. בארוחה המדוברת ישבתי איתם מתוחה, ותהיתי לאן נגיע? מה ייאמר ומה יוסתר. נראה לי שגם לכם זה יקרה. 
גאצ'ר גוצ'ר היא מילת ג'יבריש שמתארת בלגן, "תסבוכת קשה להתרה" כמו שכתוב בגב הספר. בספר יש מילים נוספות ומושגים בשפת קַנָּדָה. אל תתרגשו אם לא תבינו אותם, אני למשל רק בסוף הקריאה ראיתי שיש מעין מילון מושגים בסוף הספר שמסביר מה זה מה. זה לא מפריע בכלום לרצף הקריאה, למרות שנחמד לדעת. 
"צ'יקאפה אמר לי פעם, כשעוד הייתי במכללה:"בוא תצטרף אלינו אחרי הלימודים שלך ותעזור לנו להגדיל את העסק. אל תלך לעבוד סתם אצל מישהו". ואכן לא עבדתי סתם אצל מישהו, גם לא בסונה מסאלה, לא עבדתי בכלל." עמ' 78
נובלה מתוקה ומעוררת מחשבה. כדאי לכם. באמת. 

      

      

     


                       



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה