חפש בבלוג זה

יום שלישי, 19 במרץ 2019

שיעור בפרספקטיבה - מיכל שטייניץ


שיעור בפרספקטיבה - מיכל שטייניץ
In Perspective - Michal Steinitz
הוצאת מטר 2018, 247 עמודים

זהו סיפור על היריון ולידה. לכאורה - אירוע משמח ומעצים. היינו שם ועשינו את זה. אלא שלפעמים, מסתבר, יש מה שנקרא דיכאון בהריון. כן, כולנו מכירים במידת קרבה כזו או אחרת את התופעה המוכרת יותר, דיכאון לאחר לידה, או לפחות את מה שנקרא Baby blues. הריון שמלווה בדיכאון היא תופעה שממעטים לדבר עליה, למרות שמסתבר שלמעלה מעשרה אחוזים מהנשים ההרות לוקות בכך.
דרך סיפור מרתק, הכתוב בשפה יפה, וזרוי במשפטים וציטוטים מקסימים, עוברים למול עינינו תשעה חודשים, שכמעט כולם טובלים בדיכאון משַתֵּק. 
הגיבורה, אלמה, נשואה לטמיר, בזוגיות ארוכה, משמעותית וטובה. היא צלמת אנרגטית, שגדלה בסביבת טבע וחובבת טיולים, והוא אדריכל מצליח, המכונה על ידה האנליטי. ההריון נופל עליה בבום. זה לא שהם לא רצו בהריון הזה, הוא היה מתוכנן לגמרי, ורצוי בהחלט. מה שקרה פתאום הם ההורמונים שמשתוללים, והרגשות שמכפּיפים עצמם על אלמה. היא מתוסכלת ואינה מבינה מה קורה לה. גם טמיר אינו מבין. אין ספור נשים עברו את זה. למה היא מתנהגת כך? תוך כדי קריאה יש תחושה הולכת וגוברת של דחיסות וכובד. של חשכה, של דחיפות. הסביבה מצפה ממנה לשמוח ולחגוג את היצירה החדשה הזו. אבל היא: "שייתן לי עוד רגע להתרגל! שיאפשר לי להתאבל על עצמי ועל עצמאותי שהולכת ונגוזה, שייתן לי להתכנס פנימה לתוך עצמי, להצטנף כגולם, להיעלם כחיית בר - לזחול לבדי למאורה אפלה וללקק את פצעי." עמוד 59.
מידי פעם בסיפור מתרומם הקורא ולוקח אוויר בסיפורי ילדותה של הגיבורה, וכן של טמיר החוזר לבית אימו  בלילה אחד מפוחד. תחושת הכעס שאולי מרגישים כלפי אלמה, שכאילו מתפנקת, מפנה את מקומה להבנה, שזה מה שמופנה אליה מסביבתה, מה שמוסיף התמודדות נוספת על ההתמודדות עם קשיי ההריון שאותם מעדיפים כולנו לעגל ולייפות. 
זה אינו ספר מדכא. כפי שכתוב בגב הספר "העזרה באה מכיוון לא צפוי. פגישה מקרית עם מכרה ותיקה עזרה לה למצוא את הפרספקטיבה והמיקוד בחייה... מתוך אפלה גדולה מתבהרת התמונה... " הספר מניף דגל ומאיר את הנושא הלא מוכר הזה. אבל חשיבותו העיקרית, לדעתי, היא בהיותו סיפור טוב ומעניין הכתוב היטב ומסופר בשפה עשירה ויפה. הנושא הזה, בהחלט ראוי לו שיוגש לנו בצורה טובה, אינטליגנטית ולא נמוכה, ובהיותו כזה, אני מאד ממליצה. 
זהו ספר הביכורים של הסופרת מיכל שטיינץ. מקווה מאד שיהיו עוד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה