חפש בבלוג זה

יום שלישי, 14 ביוני 2022

בת שבע סלון כלות אשדוד - יהודית איתן

 

Yehudit Eitan - Bat-Sheva - Bridal Salon - Ashdod 
עורכת הספר: עלמה כהן-ורדי
הוצאת כנרת, זמורה, דביר, 2022, 222 עמודים

השם של הספר הדליק אותי, אבל אני גדלתי בבאר שבע. אותי לא קונים עם שיח רחוב שאינו אותנטי. אז פה חשדתי. ומה שקרה הוא שחליתי (בקטנה) והתחלתי כמה ספרים שלא הצליחו לי, ואז הספר הזה נדחף והזמין את עצמו, והתחלתי אותו, ונשביתי. השאר היסטוריה. תוך יום וחצי סיימתי אותו ורציתי עוד כזה.
"בת שבע לובשת את השמלה הכחולה עם הוִוי שרואים קצת ציצי ונשאר גם לחשוב איך יש בפנים, ונוסעת לתל אביב." עמ' 95

זהו סיפור על בת שבע, בתשי, אישה גדולה, שמנה ומנהלת טבעית. יש לה, כאמור, סלון לשמלות כלה שנשים מגיעות אליו מרחבי הארץ. היא יודעת לחוש מה הכלה רוצה ולתת לה בדיוק את זה. יש לה גם שלוש בנות שעוזרות לה בעסק הזה וגם בעל אהוב, איציק, שגם הוא עוזר. יש בדים שצריך להביא מ"נחלת" בתל אביב, יש תיאום טלפוני ויש שירות לקוחות. בסלון יש גם מטבחון שיש בו לעיתים קרובות פיצוחים ועוגות, וגם תה ומילים טובות למי שצריך. הכל עובד כמו שעון. אבל כשאיציק מטיח בבת שבע שהיא שמנה, והיא חשה שאיציק, בעלה ואהובה כבר 30 שנה, בוגד בה - היא מסתגרת.
"היא בטלויזיה. לפחות רואה סרט מה שבא לה. לא ספורט, לא חדשות, למה תמיד אותו הדבר, או רצים אחרי כדור או רצים במלחמה, היא לא אוהבת. סרטים זה כן. שאפשר לבכות טוב-טוב עם עצוב של אחרים." עמ' 103

ואז מהר מאד, כמו עוף החול, בתשי יוצאת לדרך חדשה, מתוך העלבון, מתוך ההבנה. היא יורדת במשקל. היא מקפידה על תסרוקת אצל שושנה, שמה גם אודם. במקביל, יחד עם בִּיתה הבכורה ירדנה, היא פותחת סניף בתל אביב ונוסעת להביא בדים מפריז כי "שָנזֶליזֶה עושה טוב לבריאות."
ואז גם מופיע שלום איש העוגות המעולות, המחזר המושלם. 

אני רוצה להגיד לכם: זהו ספר חביק. לפני הכל רוצים לחבק את בתשי, על ההחלטות שלה, על ההתנהלות שלה, על היכולות שלה לרפא את כאביה ואלה של אחרים בדרכים חומריות כמו גם רגשיות. הגיבורה הראשית כאן היא דמות זוהרת, ואז יש גם את כל הדמויות האחרות המתבלות את הספר הזה בריח נענע ודבש, בטעמים של מלח פלפל, מעט לענה וגם שוקולד, ובצבעים, המון צבעים. חגיגה. חתונה. 

"איך לא ידעה, את זה היא לא מבינה. שֶחַיּּה בצבע בז', אפילו לא לבן, אפילו לא שחור. כמה פריז עוד יש!" עמ' 203

הסוף הוא בדיוק כמו שראוי לספר הזה. בלי קלקלנים מיותרים אומַר לכם: לא מה שחשבתם. רוצו לקרוא. 








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה