חפש בבלוג זה

יום ראשון, 8 בינואר 2023

טבעם של הדברים השבירים - סוזן מייסנר

 


The Nature of Fragile Things - Susan Meissner
מאנגלית: טל ארצי
הוצאת מודן, 2023, 336 עמודים כולל תודות

סן פרנציסקו קליפורניה, 18 באפריל 1906, 5.12 בבוקר. רעידת אדמה מחריבה את העיר כליל. שריפות פורצות בכל חלק של העיר ומכלות מה שנשאר. כלכלי העיר מנהלים מלחמה באש במקביל לפעילויות מצילות חיים של התושבים. 
הסיפור שלפנינו מתחיל בנובמבר 1905. אישה צעירה, סופי הוקינג, מגיעה לפריסקו מביתה בניו יורק. היא חוותה אובדן כואב בעברה וגם אינה יכולה ללדת. היא מקבלת הצעה לבוא ולהינשא לאיש שמחפש אם לבִיתו קֵאט בת ה-5. (זה היה מקובל פעם, אתם זוכרים אולי את "שרה גבוהה ופשוטה" הנפלא?) היא שמחה להזדמנות לגדל ילדה שתהיה שלה, ומאמינה שתלמד לאהוב את האיש שתינשא לו. הספר מתחיל בתשאול שלה על ידי חוקר פדרלי בו אנחנו לומדים שבעלה של סופי נעלם וביתה נהרס.
עכשיו אנחנו עוברים בזמן שנה לאחור. מתבוננים בנישואין של סופי למרטין הוקינג ותוהים על האדישות שלו כלפיה, גם כלפי ביתו וגם לאחר שנה של חיים משותפים. מרטין עובד בביטוח והוא נוסע הרבה. לא תמיד הוא מגיע הביתה בלילות. הכל קצת מוזר אם כי מתקדם בסוג של נינוחות. יש מעין רמזים לאפלוליות שתהיה בספר בהמשך.
"מרטין מרים את עיניו מהצלחת. הארוחות שלו ושל קאט היו כנראה שקטות מאד לאחרונה. הוא מחייך חיוך קטן שאינו הזמנה כנה להמשיך, אבל אני פשוט לא מסוגלת לאכול ארוחה שלמה בדממה." עמ' 33 
סופי מתאהבת מאד בֵּילדה הקטנה היתומה והשותקת שהופקדה בידיה. אבל אז מגיעה לפתח ביתה אישה צעירה, הרה, בלינדה שמה, ומסתבר שגם היא נשואה למרטין שנעלם. כשהוא מגיע לביתה מתחיל עימות ביניהם, ובדיוק אז מתחילה רעידת האדמה. זה נגמר בנפילתו מהמדרגות ופציעתו הקשה. סופי, קאט ובלינדה בורחות מהבית ומשאירות אותו פצוע.
מכאן מתחילה תעלומה מורכבת.  עכשיו הספר מתנהל במהירות ובמתח. הקריאה עכשיו שוטפת, דף רודף דף. ההתנהלות בפריסקו בזמן ולאחר רעידת האדמה מובאת כאן בצורה מרתקת. כך גם הסיפור של סופי, כאשר כל פעם מתגלה עוד פרט בעלילה המפותלת הזו. עוד רמז, עוד אנשים מעורבים ומעל מרחפת כל הזמן הדאגה מה יקרה אם מרטין שרד את הפציעה, אם הצליח לצאת מהבית העולה באש. ואם שרד, עד כמה הן בסכנה. 
יש בספר כמה קטעים קשים לקריאה, בעיקר לקראת הסוף. ההתחלה קצת איטית אבל רובו הגדול סוחף ומעניין. הכתיבה לא השאירה עלי רושם מיוחד אבל העלילה והדיווח ההיסטורי וגם הנשיות החזקה - כן, ולכן הספר מומלץ בעיני.

 






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה