חפש בבלוג זה

יום שני, 9 בנובמבר 2015

הזקן שקרא סיפורי אהבה - לואיס ספולוודה



הזקן שקרא סיפורי אהבה - לואיס ספולוודה
Luis Speulveda - Un Jiejo Que Leia Novelas De Amor
מספרדית שלמה אביו
הוצאת כתר 1996, 120 עמודים

אולי ראיתם את הסרט? כן, הוא יפהפה, נופים ומשחק, הומור ורגש. ריצ'רד דרייפוס.  לגמרי. אבל הספר, הוא הרי האהבה הראשונה שלנו, לא?
גם כאן, ספר לא גדול פיזית אבל איך אמרה לי עוד אחת שאהבה אותו? "קראתי אותו מיד שוב, יש בו כל כך הרבה רבדים..." (תודה, עדה)
הסיפור הוא , מן הסתם, על זקן שקרא רומנים רומנטיים, כאלה שיש בהם טרגדיה קטנה אפופת דמעות וסוף טוב. הוא קורא אותם בשקיקה, והם מבדלים אותו מחיי היום יום שלו, המעורבים בבוץ, בגשם, בטבע. הוא מקבל את הספרים מרופא השיניים שבא לכפר אחת לשבועיים, ומהווה סוג של קשר בין הכפר שביער לעולם החיצון שממנו הגיע הזקן לפני שהשתקע שם. הקשר של הזקן עם רופא השיניים שלו הוא אחד הקשרים היותר משעשעים בספר. כבר בעמודים הראשונים אתם נופלים על סיפור מצחיק ונהדר על רופא השיניים הזה.
הוא חי בג'ונגל בצ'ילה, מה שאומר הישרדות. אתה חייב להכיר ולדעת את אורחות חייהן של החיות המסוכנות ביותר כדי לחיות. כבר בתחילת הספר אנחנו פוגשים בגופה של איש שנטרף, והזקן מחפש תשובה למותו של האיש. אנחנו פוגשים כאן את אנשי הטבע, האינדיאנים החיים במקום, שבט שואר - מצמקי הגולגלות - על מנהגיהם המיוחדים, ולעומתם, את הלבנים, ובהם ראש העיר המושחת, מחפשי הזהב והציידים המנסים להילחם בטבע, להכניע אותו, אגב מאבקי יוקרה מגוחכים מחד ואכזריים מאידך. ראש העיר תלוי בזקן בגלל פחדו מהחיה הטורפת, ולכן הזקן מרשה לעצמו לשחרר משפט כמו: "עוד תראה קרפדה שכמוך. עוד תראה כמה חם יהיה לך בתוך מעיל הגשם הזה. אפילו הביצים שלך יתבשלו לך שם בפנים."
ציטוט נוסף:
""תראה, בגלל כל העניין הזה עם המת כמעט שכחתי. הבאתי לך שני ספרים..."
"סיפורים עצובים?" שאל הזקן.
"הלב שלך ישחה בדמעות," הבטיח הרופא.
"עם אנשים שבאמת אוהבים זה את זה?"
"אהבות שמעולם לא היו כמותן".
"והם סובלים הרבה?"
"זה כמעט היה יותר מדי בשבילי" השיב הרופא.
למען האמת, רופא השיניים, ד"ר רוביקונדו לואצ'מין, מעולם לא קרא את הסיפורים."

לאט לאט אנחנו נכנסים לעובי היער, למתח האפלולי של התעלומה. מבינים לאט לאט את המניעים של הנמרה הטורפת.  מי יהיה חכם דיו בסיפור הזה וישרוד? תקראו ותראו.
ספר שמשלב רכות ועוצמה, רגישות וכוח, אהבה, הומור, טבע במיטבו. מי צריך יותר מזה?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה