חפש בבלוג זה

יום שני, 9 בנובמבר 2015

שיר לאיזי ברדלי - קריס בריי




A Song for Issy Bradley - Carys Bray
שיר לאיזי ברדלי - קאריס בריי
הוצאת תמיר סנדיק 2015
תרגום של שי סנדיק
409 עמודים

שיר לאיזי ברדלי הוא ספר שכבר כתבו עליו ביקורות המון, גם בעברית, וכולן שפעו סופרלטיבים. כן, אני לא ממש מקורית בעניין הזה. אבל זהו ספר כל כך מדהים שאני מרשה לעצמי להוסיף משלי בכל זאת.
אתם יכולים לקרוא על העלילה בכל אחת מהביקורות. גם מאחורי הספר תוכלו לראות. מדובר במשפחה מורמונית שמתמודדת עם אסון. אבל בעצם, למה שאכביר מילים על התוכן, הסופרת עושה זאת, מן הסתם, הרבה יותר טוב ממני כאן:  קריס ברי מספרת על ספרה שיר לאיזי ברדלי . לא לדאוג, יש תרגום לעברית.
אב המשפחה, איאן, הוא בישוף שגדל על ברכיה של הדת הזאת, שמתייחסים אליה כדת האמריקאית המודרנית. (בסוף הספר יש התייחסות מקיפה של ד"ר תומר פרסיקו, מה שתורם לידע שלנו על הדת המיוחדת הזאת). הסופרת עצמה היא מורמונית לשעבר. גדלה כמורמונית.
הסיפור מסופר בחמישה קולות של בני המשפחה, שישה בחלק קטן מהספר. לכל קול השפה המיוחדת לו מה שבאמת נותן תמונה כל כך שלמה של הדמויות. היתה לי ממש תחושה שאני נמצאת בבית הזה, וחיה עם המשפחה. הדילמה הגדולה שעליה אני עדיין חושבת כל הזמן, מעבר לסיפור, היא התמודדות עם אסון תוך אמונה. למי מאיתנו לא היו קטעים בחייו שבהם היה אולי נוח להיאחז במשהו שהוא גדול וחזק מאיתנו? האם לא קל יותר להסכים, להאמין, לחשוב שיש גורם למעלה, גדול וחשוב מאיתנו,שהוא גם הטוב האולטימטיבי, שגורם לכל ויש לו סיבה, שאולי אנחנו פשוט עוד לא מבינים?
ויש התנגשות. גם  בין האמונה לספק, אבל גם בין מה שצריך ונכון לעשות ובין מה שצריך לעשות לא פחות. וגם, פה ושם, יש את מה שרוצים להיאחז בו. מנקודת המבט החילונית שלי, מצאתי את עצמי יותר מבקרת ואפילו משתדלת מאד שלא לכעוס על איאן, המאמין באמונה שלמה וכוללת, ויודע, כביכול,  איך צריך לנהוג עפ"י הספר. בין הדפים והשורות, כשהצלחתי קצת לנגב את הדמעות, מצאתי את עצמי יותר רוגזת עליו מאשר מבינה אותו ומרחמת עליו, למרות שההתמודדות שלו היא אולי הקשה ביותר. הדמויות בספר הן שלמות, עגולות, יש בהן תכונות טובות ופחות טובות. אהבתי את כולן, אך במיוחד את שני הבנים, אלמה הציני, (המספק קטעים של הומור כאן) הסקפטי והאמיץ, וג'ייקוב שהוא ילד קטן ותמים שמאמין בכל ליבו, ומנסה בעצמו לגרום לנס לקרות.
ויש את האבל הבלתי נתפש על מי שמת קודם זמנו. משהו שרבים מאיתנו עברו על בשרם. כן, אנחנו מכירים אקדמית את שלבי האבל על אובדן של קובלר, (הכחשה, כעס, מאבק וניסיון לשנות, עצב ולבסוף קבלה) - אבל כשזה מתדפק על דלתך, לפעמים אתה חש את כל השלבים בעצמה שווה. כאן - דרך הדמויות השונות, מה שכל כך עוזר להכיל ומוביל לאמפטיה הרכה אל כל בני משפחת ברדלי.
ספר שהוא מכלול יפהפה ורב רבדים. סגרירי, עמוק ומגרה לחשיבה, רגיש וסוחף. הוא יקרא לכם לשוב בכל פעם שתניחו אותו לצידכם.
song for issy2 

song for issy1
song for issy3



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה